VU Amsterdam ondertekent overeenkomst UN SDSN in New York

18 september 2024
Wetenschap inzetten voor maatschappelijke uitdagingen

De ondertekening van de overeenkomst vindt plaats tijdens de UN SDSN Leadership Council-bijeenkomst in New York, waar bestuursvoorzitter Margrethe Jonkman VU Amsterdam vertegenwoordigt. VU Amsterdam neemt hiermee vanaf vandaag officieel de rol van coördinator van het UN Sustainable Development Solutions Network (SDSN) Nederland op zich.

Margrethe Jonkman: “VU Amsterdam is trots om het voortouw te nemen in SDSN Nederland. Deze rol sluit perfect aan bij onze missie om wetenschap in te zetten voor maatschappelijke vooruitgang. Samen met onze partners werken we aan innovatieve, transdisciplinaire oplossingen om de grote uitdagingen van onze tijd aan te pakken.”

SDSN Nederland
SDSN Nederland is een nationale tak van het wereldwijde SDSN-netwerk dat onder leiding van de VN werkt. Het is opgericht om duurzame ontwikkeling te versnellen door (de kennis van) universiteiten, onderzoekscentra, VN-agentschappen, multilaterale financiële instellingen (MFI’s), maatschappelijke organisaties en bedrijven samen te brengen. Het netwerk richt zich op het aanpakken van urgente mondiale uitdagingen, waaronder de implementatie van de Sustainable Development Goals (SDG’s), Agenda 2030 en het Klimaatakkoord van Parijs.

Missie duurzaamheid
Deze stap sluit naadloos aan bij de waarden en strategie van VU Amsterdam, die in april 2024 ook een baanbrekend fossielvrij-onderzoeksframework ondertekende. Hiermee werd de VU de tweede universiteit ter wereld die besloot niet langer samen te werken met fossiele-energiebedrijven die niet voldoen aan de criteria van het Klimaatakkoord van Parijs.

Top voor Toekomstige Generaties
Tijdens haar toespraak in New York heeft Margrethe Jonkman de jaarlijkse Top voor Toekomstige Generaties aangekondigd. Deze top, georganiseerd ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam en het 145-jarig bestaan van VU Amsterdam, wordt gepresenteerd tijdens het DejaVU-festival van de VU. In samenwerking met SDSN Nederland en het wereldwijde SDSN-netwerk biedt de top een platform waar lokale en wereldwijde vraagstukken worden besproken, met als doel oplossingen te vinden voor een betere toekomst voor de volgende generaties.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie