Veni-beurs voor journalistiek wetenschapper Kenza Lamot

17 juli 2024
Journalistiek wetenschapper Kenza Lamot ontvangt een Veni-financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Zij krijgt deze beurs voor haar onderzoeksproject: ‘Beyond Clicks and Metrics.’ Understanding the News Audience in the Digital Era.

Publieksbetrokkkenheid

“Nieuwsmedia analyseren tegenwoordig het gedrag van gebruikers via metrieken die kliks en aandacht meten, om zich te kunnen oriënteren in een meer competitieve, digitale nieuwsomgeving. Veel mensen geloven immers dat grotere publieksbetrokkenheid de oplossing zou kunnen zijn voor de huidige crises in de journalistiek, zoals financiële instabiliteit en nieuwsmijding," vertelt Lamot.

Ze vervolgt: “Maar door die publieksbetrokkenheid vooral via kwantitatieve metrieken te benaderen, riskeren we een verkeerd begrip te krijgen van wat het publiek eigenlijk waardeert aan journalistiek. Dit project wil die kwantitatieve metrieken uitdiepen en zo een beter begrip ontwikkelen van het publiek in het digitale tijdperk en de gevolgen voor de democratische samenleving.”

Mobile Experience Sampling

Ze is opgetogen over de toekenning van de Veni-beurs. “Het geld zullen we aanwenden om innovatieve methoden op te zetten zoals mobile experience sampling en experimenten in het Antwerp Social Lab waar we klikpatronen simultaan met gezichtsexpressies kunnen meten. Met die inzichten hopen we uiteindelijk te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van betere metrieken voor nieuwsredacties, die een vollediger beeld van de gebruikerservaring capteren.”

Kenza Lamot is universitair docent journalistiek en media aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze studeerde Mediastudies aan de Universiteit van Antwerpen en promoveerde daar op ‘Metrics for News’. The uses and Effects of Analytics in Journalism.

Veni

Veni maakt samen met Vidi en Vici onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma en is gericht op onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. De Veni-finaciering bedraagt maximaal 320.000 euro

Neem contact op met Persvoorlichting VU