Veni-beurs voor bestuurskundige Kristina S. Weißmüller

17 juli 2024
Bestuurskundig wetenschapper Kristina S. Weißmüller van de Vrije Universiteit Amsterdam ontvangt een Veni-financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Zij krijgt deze beurs voor haar onderzoeksproject: ‘Effective Anti-Corruption Strategies for Public Organizations’, een meerlandenonderzoek met gemengde methoden waarmee zij een nieuw multidimensioneel raamwerk ontwikkelt en empirisch bewijs dat verklaart waarom sommige publieke organisaties corrupter zijn dan andere, welke anticorruptiestrategieën werken onder welke voorwaarden en waarom.

“Bestuurscorruptie is wereldwijd een onopgelost probleem dat ernstige maatschappelijke schade veroorzaakt. Anticorruptieregelgeving verwaarloost de menselijke factor in de uitdaging om dit beleid te vertalen naar effectieve strategieën binnen organisatorische contexten”, licht Weißmüller toe.

Weißmüller gaat met meerdere landen met gemengde methoden onderzoek doen naar  anticorruptiestrategieën, waardoor zij inzicht krijgt in hoe overheidsorganisaties corruptierisico's kunnen beheersen. Het is van belang om anticorruptiestrategieën effectiever op te zetten, door onderzoeksinzichten over publieke integriteit, compliance management en psychologie te integreren.

Vertrouwen van burgers in publieke instellingen

"Het onderwerp dat ik met deze Veni zal onderzoeken, bouwt voort op mijn expertise in gedragswetenschappelijk bestuurskundig onderzoek," legt Weißmüller uit. Zij concentreert zich op drie fundamentele kwesties in moderne samenlevingen wereldwijd: corruptie in de publieke sector, het breken van bureaucratische regels en de psychologische effecten van 'openbaarheid' op besluitvorming. Deze onderwerpen zijn met name relevant voor het vertrouwen van burgers in publieke instellingen en hebben een significante invloed op de sociale cohesie. Met haar focus op de gedragsmatige fundamenten van bestuurlijk gedrag op microniveau en haar expertise in kwantitatieve, experimentele en psychometrische onderzoeksmethoden, is Kristina een expert op het gebied van bestuurskundig gedragsonderzoek.

Doel van het onderzoeksproject

Weißmüller: "Gedurende het project zal ik actief samenwerken met belanghebbenden om de impact van mijn Veni-project te maximaliseren en publieke instellingen te helpen versterken (nationaal en internationaal) door aan te tonen hoe anticorruptiestrategieën effectiever kunnen worden opgezet om corruptie in publieke organisaties wereldwijd te helpen bestrijden.”

"Ik ben erg blij dat mijn project is geselecteerd voor financiering. Ik ben zeer dankbaar voor de steun die ik heb gekregen van mijn collega's van de afdeling B&P en voor de onderzoeks- en administratieve ondersteuning die ik van de faculteit heb gekregen", zegt Weißmüller.

Kristina Weißmüller is universitair docent Bestuurskunde aan de afdeling Politicologie en Bestuurskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Weißmüller promoveerde in 2020 aan de Universiteit van Hamburg op. Hiervoor werkte zij bij de Universiteit van Bern, waar ze als postdoc onderzoeker werkte en de Innovatieve Onderwijsprijs 2021 ontving voor haar colleges over publiek management. Ze is mede-initiatiefnemer en hoofdonderzoeker (PI) van het CorPuS-project, een multinationaal consortium van 21 onderzoekers wereldwijd om corruptie in de publieke sector te onderzoeken en ze adviseert UNODC, WTO en Transparancy International over anticorruptie en goed bestuur.

Over de Veni onderzoeksbeurs

Veni maakt samen met Vidi en Vici onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma. Veni is gericht op onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek.

Neem contact op met Persvoorlichting VU