Uitreiking van de Karlijn Keijzer Scriptieprijs aan Thom van Gemeren

11 juni 2024
Op donderdag 27 juni a.s. zal de Karlijn Keijzer Scriptieprijs uitgereikt worden aan Thom van Gemeren, student Drug Discovery Sciences aan de Vrije Universiteit.

Thom rondde in 2023 zijn BSc-studie Farmaceutische Wetenschappen cum laude af met een succesvol onderzoeksproject in Medicinal Chemistry bij de afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen. Tijdens zijn onderzoeksstage werkte Thom aan uitdagingen in de synthese van antihistaminica en daarmee aan de ontdekking van een nieuw type van deze ontstekingsremmende medicijnen, waarbij hij zich richtte op varianten met verhoogde effectiviteit en werkzaamheid. Thom is een zeer gemotiveerde en gedreven student en hij toonde tijdens zijn stage duidelijk zijn talenten op het gebied van onderzoeksuitvoering en wetenschappelijk schrijven. Het eindverslag van Thom was van hoge kwaliteit en op een zeer professionele en wetenschappelijke manier geschreven. Daarbij had hij oog voor onverwachte onderzoeksuitkomsten en het daarbij opstellen en trekken van hypotheses en conclusies. Ook de beschrijving van de chemische eigenschappen van de onderzochte moleculen was van zeer hoog niveau en Thoms aanbevelingen voor verder onderzoek waren uitstekend. Verder mag niet onvermeld blijven dat Thom zich ook inspant als student-lid van de Opleidingscommissie, en ook als student-assistent is hij bij menig vak betrokken geweest (bv. in organisch-chemische vakken, thermodynamica, en moleculaire modeling voor farmacochemici). In 2021 ontving Thom de Jong Talent Prijs van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).

Al met al is de jury ervan overtuigd dat de Karlijn Keijzer Scriptieprijs weer is toegekend aan een excellente en zeer gemotiveerde student. De uitreikingsceremonie zal plaatsvinden in het auditorium van het O|2-labgebouw om 16.30 u., aansluitend aan de postermarkt en -competitie voor BSc studenten Farmaceutische Wetenschappen. De prijs zal worden uitgereikt aan Thom door Jacqueline Keijzer, de moeder van Karlijn Keijzer.

Karlijn Keijzer Scriptieprijs
De Karlijn Keijzer Scriptieprijs is ingesteld ter nagedachtenis aan Karlijn Keijzer, die omkwam bij de vliegramp met vlucht MH17. Karlijn studeerde in 2012 cum laude af in Drug Discovery and Safety (DDS) aan de VU, met als MSc-afstudeerrichting Computational Medicinal Chemistry and Toxicology. Haar promotie-onderzoek verrichtte ze in de onderzoeksgroep voor computer-ondersteunde chemie van professor Mookie Baik aan Indiana University in Bloomington (VS), waar ze onder andere onderzoek deed aan organo-metaalcomplexen met therapeutische werking. In September 2014 werd Karlijn postuum de doctorstitel toegekend. Als promovenda bezocht Karlijn met enige regelmaat de Vrije Universiteit; in 2014 was haar een Aspasia-beurs verleend voor een verblijf in de Biocomputationele Chemie-groep binnen de divisie Theoretische Chemie.

In overeenstemming met Karlijns interesses en gedachtengoed, en om getalenteerde en ambitieuze studenten verder te stimuleren tijdens hun MSc studie, wordt de scriptieprijs jaarlijks uitgereikt in de vorm van een reisbeurs van 1000 Euro. De prijswinnaar wordt op basis van getoonde excellentie en motivatie door een commissie geselecteerd uit kandidaten die een succesvolle BSc onderzoeksstage (eindproject) hebben uitgevoerd binnen het gebied van farmaceutische wetenschappen, scheikunde of biochemie. Middelen voor de prijs zijn beschikbaar gesteld door de familie Keijzer, en aangevuld door de afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen aan de VU.