Twee innovatieve onderzoekers geselecteerd voor Faculty of Impact

28 maart 2024
Anouk Post en Felix Paulußen zijn geselecteerd voor Faculty of Impact. Anouk heeft een camera ter grootte van een pil uitgevonden en Felix innoveert met een gerichte behandeling voor darmkanker. Door intensieve ondernemerschaps- trainingen zullen deze onderzoekers hun innovatie naar de samenleving brengen.

In de ronde Life Sciences & Health zijn voor Faculty of Impact zijn in totaal 14 onderzoekers geselecteerd voor twee jaar intensieve en persoonlijke begeleiding op het gebied van ondernemerschap, intellectueel eigendom en beleggen.

Anouk Post (VU Amsterdam) - LightUP: een beeldapparaat ter grootte van een pil voor de vroege detectie van slokdarmkanker

Jaarlijks krijgen 600.000 mensen de diagnose slokdarmkanker en 75% overlijdt binnen 5 jaar na deze diagnose. Vroege detectie verbetert de overlevingskansen dramatisch. Screening wordt aangeboden aan mensen met de Barrett-slokdarm, een ziekte die verband houdt met een hoger risico op slokdarmkanker, maar daarbij wordt 25% van de vroege kankergevallen gemist en is duur. Anouk Post en team hebben LightUP ontwikkeld, een beeldapparaat ter grootte van een pil dat minstens 25% meer kanker in een vroeg stadium kan detecteren dan de huidige screening, tegen lagere kosten.

Felix Paulußen (VU Amsterdam) – Ninetac: nieuwe modaliteiten voor de behandeling van darmkanker

Colorectale kanker (CRC) is een veel voorkomende en dodelijke ziekte. Hoewel chirurgie de belangrijkste behandelingsoptie is, zijn veel patiënten nog steeds afhankelijk van radio- en chemotherapie, die ernstige nadelen met zich meebrengen. Daarom zijn er uitgebreide pogingen ondernomen om moleculair gerichte therapieën te ontwikkelen, maar met zeer beperkt succes. Het projectteam van Felix Paulußen heeft twee families van van peptiden afgeleide middelen ontwikkeld die een belangrijke oorzaak van CRC aanpakken: afwijkende activering van de β-catenine/Wnt-route. Deze remmers interfereren met de interactie tussen β-catenine en transcriptiefactor en hebben cellulaire activiteit vertoond. Ze bieden dus het ideale startpunt voor de ontwikkeling van therapieën die zich richten op Wnt-afhankelijke kankers, en voor de valorisatie ervan.

Over Faculty of Impact

Faculty of Impact biedt een intensief tweejarig programma waarmee onderzoekers 100% van hun tijd kunnen besteden aan het omzetten van hun onderzoek in een bedrijf met positieve maatschappelijke impact. Deelnemende onderzoekers (fellows) komen maandelijks bijeen voor een training van een week. De resterende tijd blijven de onderzoekers verbonden aan hun eigen universiteit of onderzoeksinstelling.

Na negen maanden evalueren de fellows in welke rol zij het programma zullen voortzetten, als CEO van het beoogde bedrijf, als CTO of liever gezegd vanuit de universiteit, als wetenschappelijk adviseur. Aan het einde van de twee jaar is het idee of product klaar voor demonstratie en om geld aan te trekken voor de volgende stap in de ontwikkeling.

Thematische rondes

Faculteit Impact werkt met thematische rondes, die aansluiten bij de grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd. De call stond voor het eerst open en verwelkomde aanvragen van onderzoekers die werken aan oplossingen rond het thema ‘energietransitie en duurzaamheid’. De huidige ronde staat in het teken van Life sciences & Health. In latere rondes komen ook andere thema’s aan bod, zoals Artificial Intelligence en Food & Agriculture.

De Faculteit Impact is een samenwerking tussen de Universiteiten van Nederland (VSNU), Techleap en NWO.

Blijf op de hoogte van de volgende oproep