SIRE-campagne over hoop met VU-econoom en theoloog Jan Jorrit Hasselaar

9 januari 2024
Op 9 januari 2024 startte Stichting Ideële Reclame (SIRE) een nationale campagne over hoop. Econoom-theoloog Jan Jorrit Hasselaar van de Vrije Universiteit Amsterdam is expert op het gebied van hoop en ambassadeur van de campagne.

Met de campagne Vind je lichtpuntje en durf te hopen, vestigt SIRE de aandacht op hoop. De stichting wil Nederlanders aanmoedigen om hoop te omarmen, zowel persoonlijk als in de samenleving. "Hoop is een verlangen naar verbetering, waarvoor we bereid zijn in actie te komen. Het zorgt ervoor dat mensen doorgaan en niet opgeven. Terwijl we nooit helemaal zeker weten of onze wensen en verwachtingen werkelijkheid worden."

'Transformerende kracht in de maatschappij'

"In deze tijd vol radicale onzekerheid kan juist hoop mensen verbinden en een weg vooruit geven," zegt Jan Jorrit Hasselaar, econoom-theoloog aan de Faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. "Ook als mensen verschillende perspectieven hebben, is het juist hoopvol als ze toch een gemeenschap weten te vormen, zoals bijvoorbeeld prachtig verfilmd in The Old Oak uit 2023."

Hoop is niet hetzelfde als optimisme, betoogt Hasselaar. "Optimisme gelooft dat morgen beter zal zijn dan vandaag, bijvoorbeeld in een naïef vooruitgangsgeloof dat de techniek ons wel zal redden. Hoop staat voor het samen verantwoordelijkheid leren dragen voor een gedeelde toekomst. Op deze manier kan hoop groeien van klein zaadje tot een transformerende kracht in de maatschappij."

Wetenschappers over hoop

Naast Hasselaar werken meerdere wetenschappers mee aan de campagne, zoals Emma Pleeging van EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), Peter Hein van Mulligen van het CBS en Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en emeritus-hoogleraar aan Universiteit Gent.

Verhaeghe: "Hoop is belangrijk, juist nu. Het moedigt mensen aan om samen te werken en zich in te zetten voor een betere toekomst, wat uiteindelijk leidt tot positieve verandering in de samenleving. Door iets kleins te doen voor je eigen omgeving, word je niet alleen zelf hoopvoller, maar anderen ook."

Podcastserie met hoopvolle verhalen

Om mensen te inspireren met hoopvolle verhalen, lanceert SIRE volgende week de podcastserie Lichtpuntjes. Wekelijks delen bekende iconen hun persoonlijke verhalen over wat hen hoop brengt. Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb gaan hierover in gesprek met journalist en SIRE-bestuurslid Diana Matroos. De eerste aflevering is vanaf maandag 15 januari beschikbaar via alle reguliere podcast-apps.