Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

SIRE-campagne over hoop met VU-econoom en theoloog Jan Jorrit Hasselaar

Delen
9 januari 2024
Op 9 januari 2024 startte Stichting Ideële Reclame (SIRE) een nationale campagne over hoop. Econoom-theoloog Jan Jorrit Hasselaar van de Vrije Universiteit Amsterdam is expert op het gebied van hoop en ambassadeur van de campagne.

Met de campagne Vind je lichtpuntje en durf te hopen, vestigt SIRE de aandacht op hoop. De stichting wil Nederlanders aanmoedigen om hoop te omarmen, zowel persoonlijk als in de samenleving. "Hoop is een verlangen naar verbetering, waarvoor we bereid zijn in actie te komen. Het zorgt ervoor dat mensen doorgaan en niet opgeven. Terwijl we nooit helemaal zeker weten of onze wensen en verwachtingen werkelijkheid worden."

'Transformerende kracht in de maatschappij'

"In deze tijd vol radicale onzekerheid kan juist hoop mensen verbinden en een weg vooruit geven," zegt Jan Jorrit Hasselaar, econoom-theoloog aan de Faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. "Ook als mensen verschillende perspectieven hebben, is het juist hoopvol als ze toch een gemeenschap weten te vormen, zoals bijvoorbeeld prachtig verfilmd in The Old Oak uit 2023."

Hoop is niet hetzelfde als optimisme, betoogt Hasselaar. "Optimisme gelooft dat morgen beter zal zijn dan vandaag, bijvoorbeeld in een naïef vooruitgangsgeloof dat de techniek ons wel zal redden. Hoop staat voor het samen verantwoordelijkheid leren dragen voor een gedeelde toekomst. Op deze manier kan hoop groeien van klein zaadje tot een transformerende kracht in de maatschappij."

Wetenschappers over hoop

Naast Hasselaar werken meerdere wetenschappers mee aan de campagne, zoals Emma Pleeging van EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), Peter Hein van Mulligen van het CBS en Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en emeritus-hoogleraar aan Universiteit Gent. 

Verhaeghe: "Hoop is belangrijk, juist nu. Het moedigt mensen aan om samen te werken en zich in te zetten voor een betere toekomst, wat uiteindelijk leidt tot positieve verandering in de samenleving. Door iets kleins te doen voor je eigen omgeving, word je niet alleen zelf hoopvoller, maar anderen ook."

Podcastserie met hoopvolle verhalen

Om mensen te inspireren met hoopvolle verhalen, lanceert SIRE volgende week de podcastserie Lichtpuntjes. Wekelijks delen bekende iconen hun persoonlijke verhalen over wat hen hoop brengt. Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb gaan hierover in gesprek met journalist en SIRE-bestuurslid Diana Matroos. De eerste aflevering is vanaf maandag 15 januari beschikbaar via alle reguliere podcast-apps. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam