Protest campusplein

17 mei 2024
Vrijdag 17 mei heeft een aantal studenten en medewerkers geprotesteerd op het campusplein van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Het protest is vreedzaam verlopen. “We hebben gezien dat er betrokkenheid is onder studenten en medewerkers bij wat er zich nu afspeelt in Gaza. Een respectvolle dialoog hierover vinden we binnen de VU belangrijk. Daar is een universiteit immers dé plek voor”, aldus bestuurslid Marcel Nollen.

De afgelopen weken heeft het College van Bestuur van de VU met verschillende groepen binnen de VU-gemeenschap gesproken. In de komende week worden deze gesprekken voortgezet. De VU faciliteert op verzoek van studenten en medewerkers de mogelijkheid om vreedzame activiteiten te organiseren die raken aan de situatie in Israƫl en de Palestijnse gebieden. Om activiteiten ordelijk en veilig te laten verlopen, dient toestemming te worden aangevraagd. Daarnaast geldt dat deelnemers zich houden aan de huisregels en de gedragscode van de VU.

VU Amsterdam is blij dat het protest vreedzaam is verlopen en bedankt studenten en medewerkers, gemeente Amsterdam en politie regio Amsterdam Amstelland voor hun ondersteuning en medewerking.