Prestigieuze subsidie voor onderzoek naar hoe planten kunnen voelen

28 maart 2024
Het is al meer dan 100 jaar bekend, maar niet iets waar je je dagelijks mee bezig houdt. Planten hebben tastzin: ze voelen aanraking of wind. Grassprieten nemen zelfs waar of je erop loopt en passen hun groei aan. Maar hoe kan dit? Het consortium GreenTE (Green Tissue Engineering) gaat dit de komende tien jaar onderzoeken, dankzij een Zwaartekracht-subsidie van 22,8 miljoen euro.

Voor dit onderzoek wordt er samengewerkt met universiteiten uit Utrecht, Nijmegen, Amsterdam (Vrije Universiteit Amsterdam), Eindhoven, Groningen en Leiden. Vanuit de VU is natuurkundige en mede-aanvrager Gijs Wuite aangesloten. Hij ‘ontvangt’ twee promovendi en twee postdocs verdeeld over tien jaar.

Mechanische krachten

Alle levende wezens zijn onderhevig aan de natuurwetten en worden blootgesteld aan mechanische krachten. Bijvoorbeeld doordat cellen aan elkaar trekken, of omdat een schimmel probeert binnen te dringen. De onderzoekers gaan bestuderen hoe plantencellen – met een inwendige druk groter dan die in een champagnefles – krachten waarnemen, en hoe deze krachten de groei, ontwikkeling en afweer sturen. Met deze kennis ontwikkelt het consortium nieuwe strategieën om de vermeerdering [S(4] en afweer van gewassen te verbeteren.

Zwaartekracht-premie

Met Zwaartekracht stimuleert de overheid excellent onderzoek in Nederland. Het is bedoeld voor wetenschappelijke consortia die de potentie hebben om tot de wereldtop op hun gebied te gaan behoren. Het gaat om financiering uit de eerste geldstroom (direct via de Rijksoverheid). Het ministerie van OCW heeft NWO gevraagd de selectieprocedure voor Zwaartekracht uit te voeren.