Pre-University College: 15 scholieren maken kennis met het JSMC

6 mei 2024
Wist je dat er op het John Stuart Mill College meer is dan alleen de bacheloropleiding Philosophy, Politics and Economics? De komende twee maanden komen 15 middelbare scholieren uit Amsterdam en omgeving naar de Vrije Universiteit om deel te nemen aan het “Pre-University College” en zo een idee te krijgen van hoe het is om PPE te studeren. We interviewden Dr. Katharina Brütt, docent van het PUC om ons meer over dit project te vertellen.

Kan je ons meer vertellen over het Pre-University College?

“Ik geef les aan het Pre-University College dat een inleiding geeft in de gedragseconomie. Het PUC is bedoeld voor scholieren van de vierde, vijfde en zesde klas van de middelbare school, om hen een indruk te geven van hoe het is om aan een universiteit te studeren.  Vijftien studenten wonen de komende maanden drie sessies bij en in de vierde en laatste sessie presenteren ze hun eigen onderzoeksproject.”

Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?

“Gedragseconomie bevindt zich op het kruispunt tussen psychologie en economie, waar we bestuderen en testen hoe mensen zich in economische situaties in het echte leven gedragen. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat het mijn eigen onderzoeksgebied is, waar ik erg gepassioneerd over ben. Door het interdisciplinaire karakter geeft het studenten ook een goede indruk van hoe het studeren van PPE eruit kan zien. We houden ons bezig met economische onderwerpen waarbij we niet alleen een economische benadering gebruiken, maar ook een politieke en filosofische. We kijken bijvoorbeeld naar hoe markten de moraliteit vormgeven, met behulp van experimenten uit de gedragseconomie om een ​​uiteindelijk filosofische vraag te beantwoorden.

Tijdens het college krijgen we ook een gastlezing van Sanchayan Banerjee over nudging, een actueel instrument uit de gedragseconomie dat vaak door beleidsmakers en politici wordt toegepast om bijvoorbeeld duurzaam gedrag te bevorderen.”

Wat is de link tussen het Pre-University College en het John Stuart Mill College?

“Wat studenten naast de thema’s ook zullen ervaren tijdens dit Pre-University College, is hoe kleinschalig onderwijs er in de praktijk uit kan zien. We hebben maar 15 studenten, dus de sessies zijn interactief, waardoor studenten een indruk kunnen krijgen van hoe PPE wordt onderwezen op het John Stuart Mill College.”