PPE-studenten bezoeken Brussel

21 maart 2024
Op 15 maart 2024 gingen de PPE-studenten die het tweedejaars keuzevak ‘European Union: Institutions, Politics, and Policy’ volgen, op excursie naar Brussel, waar de grote Europese instellingen zijn gevestigd.

De dag begon vroeg op Amsterdam Centraal: de 22 studenten kwamen om 6.30 uur bijeen om de trein naar Brussel te nemen, waar ze rond 9.15 uur aankwamen. Na wat vrije tijd om door Brussel te wandelen en koffie te drinken, bezochten ze het Parliamentarium, het bezoekerscentrum van het Europees Parlement. In het Parlementarium kregen ze een multimediatour over de Europese integratie en de interne werking van het Parlement. De volgende stop was een lunch met voormalig PPE-studente Amelie Tirtey. Nadat ze afgelopen zomer haar PPE-bachelor afrondde, liep Amelie stage bij Klenk & Hoursch AG in Berlijn in Public Affairs Consulting. Daarna startte ze met het het gerenommeerde Schuman-traineeship, een stage van 5 maanden bij het Europees Parlement. Amelie werkt bij het directoraat-generaal Intern Beleid - Eenheid Wetgevende Zaken (LEGI) en adviseert parlementaire commissies op het gebied van intern beleid. Ze deelde haar ervaring met het ‘binnenhalen’ van een stage op 22-jarige leeftijd met enkel bachelordiploma (de gemiddelde stagiair(e) is 27 en heeft een masterdiploma). Door Amelie’s voorgaande stage binnen een relevant domein kreeg haar sollicitatie een boost. Naast dat ze uitlegde hoe ze als stagiair werd aangenomen, raadde ze Brussel ook aan als woonplaats: “omdat ongeveer 1000 mensen tegelijkertijd de EU-stages doen (de Schuman-stage van het Parlement en de Bluebook-stage van de Commissie), voelt het bijna als een uitwisseling tijdens je studietijd. Je ontmoet in korte tijd veel leuke nieuwe mensen”.

Daarna hadden de studenten vrije tijd om mensen uit de zogenaamde 'Brusselse bubbel' te ontmoeten: een groep van 8 studenten bezochten de Australische missie bij de EU en ontmoetten drie Australische diplomaten, die hun expertise op het gebied van handelsbeleid en -regelgeving tussen Australië en de EU deelden . Een andere groep bezocht de Noorse ambassade en één student ontmoette een kabinetslid van de Hongaarse commissaris. De bijeenkomsten werden door de studenten zelf georganiseerd: een mooie oefening in netwerken en een voorproefje van een mogelijke carrière in Brussel!