Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ontwikkeling kind op basisschool afhankelijk van sociaal economische status

Delen
18 oktober 2024
Basisschoolkinderen uit hogere sociale economische gezinnen ontwikkelen zich anders dan hun klasgenoten uit lagere sociale economische gezinnen. Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelingspsycholoog Nil Horoz. Nederlandse scholen zijn niet in staat om de ongelijkheden in hun ontwikkeling terug te dringen.

“Het proefschrift laat zien dat we ver verwijderd zijn van een wereld waarin alle kinderen toegang hebben tot gelijke kansen om hun volledig potentieel te ontwikkelen”, concludeert Horoz. Zij onderzocht de ontwikkelingsverschillen tussen kinderen die opgroeien in gezinnen en scholen met een hogere en lagere Sociaal Economische Status (SES). Ze keek specifiek naar de sociale, emotionele,  gedragsmatige en motivatieontwikkeling van basisschoolkinderen van groep twee tot acht. Het onderzoek schetst een volledig beeld van kinderen die opgroeien in lagere- en hogere SES gezinnen en scholen.

Ongelijkheid op basisscholen

We weten dat de omstandigheden waar kinderen in opgroeien – in combinatie met biologische factoren – bepalend zijn voor hun algehele sociale ontwikkeling. Gunstige omstandigheden kunnen een positieve uitwerking hebben, terwijl minder gunstige omstandigheden de ontwikkeling ondermijnen. Basisscholen zouden bij uitstek de plek kunnen zijn om kinderen, ondanks uiteenlopende omstandigheden, gelijke kansen te bieden en de sociale ongelijkheid te verminderen. Resultaten uit dit onderzoek tonen aan dat dit ondanks alle inspanningen niet goed lukt.

Oplossingen

In het onderzoek geeft Horoz enkele oplossingen die bij kunnen dragen aan het terugdringen van deze ongelijkheid. Effectieve preventieve interventies thuis en op school voor en tijdens de basisschooljaren zijn noodzakelijk om gelijke kansen te bevorderen en sociale ongelijkheid te verminderen.  Volgens de wetenschapper zijn er drie pijlers waar we aan moeten werken: de ondersteuning van academische ontwikkeling, het sociaal emotioneel leren (SEL) en het gedrag en het zelfbeeld van deze doelgroep moet ondersteund worden. Verder zouden scholen en docenten meer ondersteuning moeten krijgen om die gelijke kansen te bevorderen binnen de klas.

Horoz verdedigt haar proefschrift op 29 oktober aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam