Onderzoek naar augmented reality app voor mensen met smetvrees

20 juni 2024
Een team van onderzoekers onder leiding van Tara Donker, universitair hoofddocent Klinische Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, ontvangt een subsidie voor onderzoek naar de app ZeroOCD. Ze onderzoeken de (kosten-)effectiviteit van ZeroOCD, een augmented reality smartphone app voor mensen met een obsessief compulsieve stoornis. De onderzoekers ontvangen de financiering van THCS, een overkoepelende organisatie van diverse subsidiegevers in Europa.

Wereldwijd heeft één op de tien mensen op enig moment psychische zorg nodig, terwijl er slechts negen professionals per 10.000 mensen beschikbaar zijn. In Nederland stonden in 2022 meer dan 80.000 mensen op de wachtlijst voor geestelijke gezondheidszorg, waarvan de helft meer dan 14 weken moest wachten op behandeling. Deze kloof tussen vraag en aanbod creëert grote uitdagingen voor gezondheidssystemen wereldwijd en zal naar verwachting alleen maar groter worden.

Donker: “Ons doel is om de toegang tot effectieve geestelijke gezondheidszorg op een schaalbare en kosteneffectieve manier te vergroten.” In het onderzoek ontwikkelen en evalueren ze ZeroOCD, een innovatieve augmented reality (AR) app gebaseerd op cognitieve gedragstherapie (CGT), speciaal voor mensen met smetvrees. Deze app kan worden gedownload op hun eigen smartphone en stelt hen in staat om met minimale ondersteuning van een therapeut te leren omgaan met hun klachten in AR. “We zullen de (kosten)effectiviteit van ZeroOCD vergelijken met CGT via videobellen onder 180 deelnemers in vier verschillende landen.” Het onderzoek wordt uitgevoerd in Zweden, Zwitserland, België en Nederland.

Donker: “We zijn heel blij dat we dit onderzoek kunnen uitvoeren, omdat het een belangrijke stap is naar het verbeteren van de toegang tot geestelijke gezondheidszorg wereldwijd.”

In dit onderzoek wordt samengewerkt met Per Carlbring (hoogleraar aan de Universiteit van Stockholm), Thomas Berger (hoogleraar aan de Universiteit van Bern), Tom van Daele (onderzoeker aan de Thomas More-hogeschool), Doruk Eker (creative developer bij ORB Amsterdam) en GGZ instellingen Stichting Valk (Kelly Pax, Leiden, Nederland) en Bern outpatient clinic (Tobias Krieger, Bern, Zwitserland). Bij de VU zijn betrokken: Chris van Klaveren (hoogleraar empirische methodologische innovatie), Ilja Cornelisz (universitair hoofddocent methoden en statistiek) en Heleen Riper (Hoogleraar eMental-Health).