Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Nudgen? Alleen met toestemming, graag!

Delen
4 juli 2024
Mensen nudgen om aan een goed doel te doneren is effectief, of ze er nu wel of niet mee instemmen. Maar nudging zonder toestemming kan wel tot negatieve effecten leiden, concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee.

In hun onderzoek, dat werd gepubliceerd in Scientific Reports, ontwierpen Banerjee (Instituut voor Milieuvraagstukken) en zijn collega-onderzoekers een experimentele test waarbij deelnemers vooraf geen toestemming gaven om te worden genudged om aan een goed doel te doneren.

Een kritiek op nudging – het op een andere manier presenteren van keuzes aan mensen – is dat het mensen manipuleert om een keuze te maken die niet past bij hun werkelijke voorkeuren. Er worden doorgaans twee oplossingen geboden. De eerste oplossing is om de nudge transparant maken voordat de nudge wordt uitgevoerd, door mensen te laten weten dat ze op het punt staan genudged te worden. De tweede oplossing is om goedkeuring te vragen na de nudge, door mensen te vragen of ze de nudge ondersteunen.  In beide gevallen geven mensen geen expliciete toestemming voor de nudge.

Banerjee en zijn co-auteurs stellen een derde manier voor: mensen vooraf toestemming vragen om ze een duwtje in de rug te geven. Dit blijkt net zo effectief als nudgen zonder toestemming, maar dan zonder de negatieve gevolgen op het welzijn van mensen die worden genudged.

Donaties aan goede doelen
Om dit te testen werd aan 1518 Britse deelnemers eerst uitgelegd wat een nudge was en vervolgens gevraagd of ze genudged wilden worden om te doneren aan een goed doel naar keuze. Hierna spoorden ze alle deelnemers, ongeacht of ze wel of geen toestemming hadden gegeven, aan om 2 tot 10 pond te doneren aan het goede doel.

Het aantal donaties tussen de twee groepen bleek niet te verschillen. Maar de deelnemers die geen toestemming hadden gegeven voor nudging voelden zich minder gelukkig, en hadden meer spijt van de donatie.

"Onze bevindingen laten zien dat toestemming vragen de effectiviteit van de nudge niet vermindert, maar wel negatieve effecten op het welzijn voorkomt", zegt Banerjee. "Dit is een veelbelovend resultaat. Door individuen te vragen of ze ermee instemden om een duwtje in de rug te krijgen, introduceerden we een methode waarmee mensen autonomie krijgen zonder dat de nudge transparant is. Op deze manier zijn deelnemers zich ervan bewust wat een nudge in het algemeen inhoudt, en worden ze pas genudged als zij ermee instemmen."

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam