Mohammad Rezazade Mehrizi en Wendy Günther ontvangen NWO onderzoeksbeurs

10 januari 2024
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft organisatiewetenschappers Mohammad Rezazade Mehrizi en Wendy Günther een onderzoeksbeurs van 1 miljoen euro toegekend. Met de beurs kunnen zij onderzoeken hoe kunstmatige intelligentie kan worden ingezet voor het stellen van medische diagnoses, waarbij zij een leeromgeving creëren voor belanghebbenden.

Algoritmes maken het mogelijk om efficiënt en effectief medische diagnoses te stellen bij patiënten. Helaas brengen investeringen in de onderliggende technologieën vaak niet de beoogde voordelen, merkten hoogleraar Mohammad Rezazade Mehrizi en universitair docent Wendy Günther. Daarom willen zij met dit project een leeromgeving creëren waarin zorgorganisaties en productontwikkelaars samen kunnen experimenteren met specifieke toepassingen van kunstmatige intelligentie.

“Dit project zal inzichten voortbrengen voor nieuwe educatieve trainingen en het ontwikkelen van het veilig, effectief, en efficiënt gebruik van deze technologieën in medische diagnose,” aldus Rezazade Mehrizi. “Als organisatiewetenschappers kunnen we goed meedenken over hoe nieuwe technologieën het best kunnen worden geïmplementeerd in organisaties.”

De onderzoekers werken samen met Willem Grootjans (Leiden University Medical Center, LUMC), Mark van Buchem (LUMC) en Harmen Bijwaard (Hogeschool Inholland). Daarnaast werken zij in een consortium samen met maatschappelijke partners: CMRAD, Contextflow, Oxipit, Nederlandse Vereniging Medische Beeldvorming en Radiotherapie, Nederlandse Vereniging voor Radiologie, Longkanker Nederland (patiënten gemeenschap).

Günther: “Door ook verenigingen van artsen en patiënten bij het project te betrekken, zorgen we ervoor dat alle relevante perspectieven van belanghebbenden mee worden genomen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie.”

Over de beurs
De beurs is onderdeel van de Kennis- en Innovatie Convenant (KIC) 2020-2023 van de Nederlandse Vereniging voor Wetenschappelijk Onderzoek. Consortia bestaande uit kennisinstellingen, private en publieke partners gaan o.a. onderzoek doen naar hoe werkend leren en innoveren een logisch onderdeel kunnen uitmaken van een learning community en op welke manier een learning community ingericht moet worden en hoe daarbij de verbinding gelegd wordt tussen leren en innoveren.

NWO draagt 750.000 euro bij aan de onderzoeksbeurs en publieke en private partners co-financieren 250.000 euro.