Maikel Wijtmans wint facultaire onderwijsprijs

18 maart 2024
Elk jaar looft de Facultaire Studentenraad de facultaire onderwijsprijs uit. Deze prijs wordt aan twee docenten uitgereikt. Dit jaar heeft Maikel Wijtmans namens de bacheloropleiding Farmaceutische Wetenschappen de prijs voor beste docent in ontvangst mogen nemen.

Nadine: Goedemorgen Maikel. Allereerst gefeliciteerd met het winnen van de facultaire onderwijsprijs! Ik kan me voorstellen dat het een geweldige eer is. Hoe voelde het voor jou toen je te horen kreeg dat je had gewonnen?
Maikel: Dank je wel Nadine. Ik ben erg blij met de prijs. Ik moet toegeven dat ik van nature nogal onzeker ben, dus om dan zo'n waardering te ontvangen, voelt echt geweldig. Ik steek ook veel energie in mijn onderwijs.

Nadine: Dat kan ik me voorstellen! Het is echt leuk om te horen dat jouw toewijding beloond wordt. Hoe zou je zeggen dat je gegroeid bent als docent door de jaren heen?
Maikel: Dat is een leuke vraag. Op het moment dat je deze prijs in ontvangst mag nemen ga je natuurlijk reflecteren op de afgelopen jaren. Als ik terugkijk op mijn beginjaren, herinner ik mij hoe  ik zeker wel beginnersfouten maakte. Maar met de jaren heb ik veel geleerd en ben ik gegroeid. Ervaring heeft me geholpen om beter te anticiperen op de behoeften en gedachten van de studenten. Ik heb ook geleerd dat ik voor onderwijs ineens een engelengeduld kan hebben, ook al ben ik van nature niet zo geduldig!

Nadine: Dat klinkt als een hele reis van persoonlijke en professionele groei! Hoe ga je om met interactie in jouw college?
Maikel: Ik vind het heel belangrijk om een (inter)actieve, open en enthousiasmerende leeromgeving te creƫren. Ik zie de studenten graag als collega-onderzoekers, we maken samen een reis door de wereld van de wetenschap. Ik gebruik allerlei trucjes om de interactie met de studenten aan te gaan. Tijdens mijn colleges maak ik bijvoorbeeld gebruik van een app waarin studenten vragen kunnen beantwoorden en ik heb practicumvoorbesprekingen waar ik en de groep studenten met elkaar in discussie gaan. Het is belangrijk om samen de wetenschap te verkennen zonder dat er altijd per se een "juist" antwoord hoeft te zijn.

Nadine: Dat klinkt echt als een boeiende manier om college te geven! Heb je een specifieke herinnering aan een student die je is bijgebleven?
Maikel: Nou, eigenlijk vind ik het in het algemeen leuk om te zien hoe studenten gedurende hun studie groeien en steeds enthousiaster worden over een richting die ze boeit. Het maakt niet uit hoe ze binnenkomen, het is gaaf om te zien hoe ze zich ontwikkelen. Ik geniet van het onderwijsproces en vind het interessant om wetenschappelijk uitgedaagd te worden door studenten. Het houdt mij scherp als docent maar ook als onderzoeker!

Nadine: Dat klinkt echt inspirerend! En wat betreft je onderzoek, waar richt je je momenteel op?
Maikel: Momenteel werk ik voornamelijk op het gebied van organische synthese in een medicinale context, waarbij we nieuwe moleculen proberen te maken die nog niet eerder zijn gesynthetiseerd. We hopen natuurlijk dat deze moleculen interessante biologische activiteiten vertonen. Het is echt een boeiend veld waar ik gepassioneerd over ben. Scheikunde speelt een belangrijke rol in mijn werk, maar ook in de studie Farmaceutische Wetenschappen. Tijdens voorlichtingen geef ik dan ook altijd duidelijk aan dat je voor deze studie scheikunde in een biologische context interessant moet vinden.

Nadine: Voordat we afsluiten, Maikel, heb ik nog leuke referenties bij de studenten opgevraagd. De manier hoe je vertelt en college geeft komen hier ook duidelijk overeen. Ik wil je bedanken voor jouw tijd en het leuke gesprek wat wij samen hebben gevoerd.

Wolf Wiekart - Masterstudent DDS: Maikel vind ik een van de meest energieke en enthousiaste docenten van onze studie. Hij staat altijd met pure passie en een grote glimlach voorin de zaal. Zelfs wanneer mensen niet dezelfde interesses delen, doet hij zijn uiterste best om ze te helpen en het hun uit te leggen. Voor zijn vakken heeft hij altijd alles voorbereid waardoor de indeling voor iedereen duidelijk en overzichtelijk is. Nomineer hem ook maar vast voor volgend jaar!

Roy Zuidema -Voorzitter VCSVU: Toen ik Maikel voor het eerst ontmoette als docent in mijn eerste jaar, was ik meteen onder de indruk van zijn passie en enthousiasme. Zijn levendige manier van college geven maakte zelfs de maandagochtenden weer levendig. Zijn toewijding om zijn vakgebied aan ons uit te leggen is van onschatbare waarde. Als studenten farmaceutische wetenschappen zijn we trots op zijn prestaties en zijn we blij hem als docent te hebben.

Eerstejaars bachelor student FAR: Zijn enthousiasme motiveert studenten ook. Maikel is een oprecht vriendelijke en begripvolle docent, die studenten wil laten leren.

Maikel: Dit vind ik zeker leuk om te lezen. Het sluit helemaal aan bij hoe ik graag mijn onderwijs vormgeef. Bedankt Nadine voor deze leuke uitwerking en de tijd die je erin gestopt hebt.