Maarten de Groot hoogleraar Familiebedrijven & Ondernemende Families

17 mei 2024
Dr. Maarten B.T. de Groot is per 17 mei 2024 benoemd tot bijzonder hoogleraar op de leerstoel Resilient Family Business and Enterprise Families aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam. Deze leerstoel wordt mede mogelijk gemaakt door Wealth Management Partners. De Groot gaat zich als parttime hoogleraar richten op ondernemende families en het gedeeld verantwoord eigenaarschap van familiebedrijven door de opkomende generaties.

Familiebedrijven
Met onderwijs en onderzoek, in interactie met de praktijk, levert de leerstoel een bijdrage aan het begrip van ondernemende families, de grootste kracht achter familiebedrijven. Familiebedrijven zijn wereldwijd verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de economische groei en werkgelegenheid. Daarnaast zijn het belangrijke bronnen van technologische innovatie, creatief ondernemerschap, en de financiering van start-ups. De families achter deze bedrijven vormen ook een significante pool aan filantropisch kapitaal. Maarten de Groot: “Het is verrassend, vanuit wetenschappelijk perspectief, dat er relatief weinig bekend is over ondernemende families terwijl zij zo’n grote impact hebben op onze maatschappij. Onderzoek heeft zich met name gericht op het familiebedrijf zelf, terwijl de familie functioneert als gezamenlijk verantwoord eigenaar, wat juist het onderscheid maakt tussen familiebedrijven en andere bedrijven.”

Leerstoel Ondernemende Families
De leerstoel is ingesteld aan de VU in samenwerking met Wealth Management Partners (WMP). WMP is een onafhankelijke vermogensbeheerder met een focus op ondernemende families die streven naar beheerste groei en het veiligstellen van een financieel zekere toekomst voor de familie en toekomstige generaties. De WMP-dienstverlening richt zich op publieke en private investeringen. ESG-criteria (‘Environmental, Social & Governance’) spelen een belangrijke rol bij het selecteren van deze investeringen. Albert van Dedem, bestuursvoorzitter en telg uit een ondernemende familie: “We zien dat het gedeeld en verantwoord eigenaarschap door de opkomende generaties binnen ondernemende families een van de grootste uitdagingen is bij onze cliënten. Als ondertekenaar van de UN Global Compact Principles is duurzaamheid een belangrijk vertrekpunt voor ons. De denkkracht en ervaring van de nieuwe hoogleraar op deze gebieden vormen een belangrijke invulling aan een toenemende maatschappelijke vraag om hierover inzichten en kennis te delen. Met de nieuwe leerstoel beogen wij onze vertrouwensrelatie met onze cliënten te versterken.”

Ruime Expertise
Binnen de geschiedenis van de VU en de School of Business and Economics (SBE) bestond nog geen speciale aandacht voor familiebedrijven en hun invloed op de samenleving en de economie. Deze leerstoel vult dit gat door onderzoek, onderwijs en valorisatie in de praktijk. Veel ondernemende families hebben een wens om het familiebedrijf over meerdere generaties in stand te houden. Ze moeten de uitdagingen aangaan die op hun pad komen en reageren op een omgeving die continu in beweging is, vol onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit. De Groot brengt expertise, inzichten en ervaring mee op dit gebied, aldus SBE-decaan Arjen van Witteloostuijn: “Uit recente polls is naar voren gekomen dat ongeveer 15-20% van onze studenten een familiebedrijf-achtergrond heeft. De thema’s waar Maarten de Groot zich mee bezighoudt in zijn onderwijs en onderzoek, zoals family governance, sociaal familiekapitaal, vermogensbehoud en ondernemende familie-identiteit zijn met name ook voor hen van grote relevantie. Wij zijn blij met deze leerstoel en kijken uit naar de samenwerking met deze bijzonder hoogleraar.”

Professor Dr. Maarten de Groot promoveerde in 2021 aan de VU op het gebied van management en organisatie met zijn proefschrift “De Code gekraakt: Vermogensbehoud draait niet om geld”. Hij brengt zijn achtergrond mee als ondernemer, vermogensbeheerder, adviseur van ondernemende families, bestuurslid en filantroop. Hij is oprichter en directeur van het VU Center for Enterprise Family Research (CEFR) en directeur van het Responsible Ownership for Enterprise Families (ROEF) Executive Education programma aan de VU. Zijn onderzoek is gepubliceerd in academische top-journals. Maarten de Groot organiseerde veel workshops in binnen- en buitenland voor leiderschapsteams van familiebedrijven, (financiële) instellingen en (goede doelen-) organisaties waaronder UNICEF, JDRF en Human Rights Watch. Momenteel is hij fiduciair bestuurslid en adviseur bij diverse ondernemende families, hun bedrijven en goede doelen-organisaties

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie