Keuzegids Masters 2024

22 maart 2024
De Keuzegids heeft de geaccrediteerde masteropleidingen aan de Nederlandse universiteiten vergeleken. De resultaten zijn vanaf donderdag 21 maart in de Keuzegids Masters 2024 te raadplegen. De gids wordt jaarlijks uitgegeven en helpt studenten bij het vinden van een geschikte masteropleiding. In dit bericht worden enkele resultaten uit de Keuzegids Masters 2024 uitgelicht.

De Keuzegids gebruikt verschillende criteria om een opleiding te beoordelen. Zo wordt er onder andere gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs en het carrièreperspectief na het voltooien van de masteropleiding. Daarnaast wegen ook de beoordelingen van de studenten zelf mee en de sfeer tijdens de opleiding. De master Ondernemingsrecht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid is één van de ‘topopleidingen’ die op alle punten bovengemiddeld wordt beoordeeld. Net daaronder staat de master International Crimes, Conflict and Criminology met goede beoordelingen op inhoud, docenten, toetsing en sfeer.

De master Executive Master of Finance and Control van de School of Business and Economics (SBE) scoort ook op alle punten bovengemiddeld. Ook de SBE-master Marketing doet het prima op inhoud, docenten en sfeer. De docenten van de master Spatial, Transport and Environmental Economics worden heel goed beoordeeld.

Bij de Faculteit der Gedrag en Bewegingswetenschappen (FGB) is er vanuit studenten grote waardering voor de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Bètawetenschappen waar het opleidingsprogramma met bovengemiddelde beoordelingen als beste van alle universiteiten uit de bus komt. De master Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen van de Faculteit der Gedrag en Bewegingswetenschappen wordt vooral gewaardeerd om de goede voorbereiding op de loopbaan.

Ook dit jaar goede beoordelingen voor de researchmaster Societal Resilience van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Deze master springt er volgens studenten en deskundigen uit op de thema’s inhoud, docenten, toetsing en sfeer.

Keuzegids Masters
De Keuzegids Masters vergelijkt elk jaar alle geaccrediteerde masteropleidingen aan de Nederlandse universiteiten. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen en accreditatiegegevens waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie uit de Nationale Studentenenquête en de Nationale Alumni Enquête. Deze beoordelingen stellen bachelorstudenten mede in staat een weloverwogen keuze voor hun masteropleiding te maken.

Voor meer informatie bezoek de website van Keuzegids Masters 2024.