Junior Wiskunde Olympiade 2024

26 juni 2024
Zoals ieder jaar verwelkomde de VU op 22 juni de beste 155 leerlingen uit de eerste twee klassen van de middelbare school voor de Junior Wiskunde Olympiade (JWO).

De Olympiade is de finale van de Kangoeroe Wedstrijd en wordt georganiseerd door de VU-afdeling wiskunde in samenwerking met de Nederlandse Wiskunde Olympiade.

’s Ochtends hebben de leerlingen en hun ouders geleerd over konijnen en de gulden snede in een lezing door Bob Planqué. Daarna begon de daadwerkelijke wedstrijd, waarbij de leerlingen zich bogen over vragen zoals “Wat is het kleinste gehele getal a > 10 waarvoor geldt dat a deelbaar is door 10, a + 1 door 11, en a + 2 door 12?”.

Na de wedstrijd organiseerde Vierkant voor Wiskunde een workshop veelvlakken maken met kaarten, waarbij prachtige structuren ontstonden. De dag werd afgesloten met de prijsuitreiking voor de top 10 van de brugklas en van de tweede klas, die elk met een mooi cadeautje naar huis gingen.