“De les gaat nu zoveel sneller. Studenten zijn over het algemeen drie keer sneller klaar dan in voorgaande jaren, met weinig vragen voor de docenten. We kunnen ons nu meer richten op de inhoud, in plaats van op het technische gedeelte.” VU-onderzoeker Arthur Avramiea (Integratieve neurofysiologie) is overduidelijk enthousiast over JupyterHub. Maar wat is het eigenlijk?
Als je werkt met data, moest je voorheen zelf ingewikkelde tools instellen om die data te bewerken. Dat gaf veel frustratie. Die tools staan nu klaar: JupyterHub geeft gebruikers toegang tot (vooraf geconfigureerde) rekenomgevingen en bronnen zonder ze te belasten met installatie- en onderhoudstaken.
Dat laatste was een doorn in het oog van met name docenten, studenten, onderzoekers en datawetenschappers aan de VU, die veel tijd kwijt waren aan dataconfiguratie. Zij kunnen nu met Jupyter hun werk doen in hun eigen werkruimten op gedeelde bronnen die efficiënt worden beheerd door systeembeheerders.
Volledig open-source
JupyterHub kan worden gebruikt voor verschillende omgevingen en is flexibel; het kan worden geconfigureerd met authenticatie om toegang te verlenen aan een subset van gebruikers. JupyterHub kan worden ingezet met moderne containertechnologie en is daarmee schaalbaar. Het kan tot enkele honderden gebruikers aan. Tot slot is JupyterHub volledig open-source en ontworpen om op verschillende infrastructuren te draaien.
Eenvoudige en uniforme omgeving
"De VU JupyterHub speelt een centrale rol in ons onderwijs", vertelt docent Ronald Vlaming. “Het stelt studenten in staat om direct aan instructies te werken in een eenvoudige en uniforme omgeving, zonder dat ze tijd hoeven te besteden aan het installeren van een programmeertaal en het downloaden van pakketten. Alles wat de leerlingen nodig hebben is een webbrowser, een link en een login. Deze service is fantastisch en dat geldt ook voor de medewerkers die de service ondersteunen!"
Die medewerkers zitten in het specialistische Linuxteam van de dienst IT. Dat team – dat bestaat uit oud-studenten van de VU – is net als docenten en onderzoekers trots op het eindresultaat en de impact dat het met deze innovatie heeft kunnen maken. “Door ervoor te zorgen dat onze informatietechnologie aansluit bij een dringende behoefte, hebben we voor veel VU-collega’s het verschil kunnen maken”, aldus een van de IT-collega’s.