JASEIN verbindt jonge academici van Nederlandse universiteiten

9 februari 2024
Op 25 en 26 januari vond het inaugurele evenement van JASEIN (Junior Academics in Strategy, Entrepreneurship, and Innovation in the Netherlands) plaats. JASEIN bracht 47 universitair docenten van 10 Nederlandse universiteiten samen, waaronder 11 van de afdeling M&O van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het evenement werd mede-georganiseerd door Valentina Fani (Strategie) en Joeri van Hugten (Ondernemerschap) en werd gesponsord door de Amsterdam Business School. Het primaire doel van dit initiatief was het cultiveren van een levendig academisch netwerk om informatie-uitwisseling te bevorderen, onderzoekssamenwerking te stimuleren en sociale ondersteuning te bieden aan universitair docenten werkzaam in Nederland. Om dit te bereiken vond JASEIN plaats buiten de universiteiten, in het kasteel Kerckebosch, en volgde het niet het klassieke format van academische conferenties.

Het evenement omvatte zowel sociale als academische activiteiten. Hoogtepunten waren onder andere:

• Een panel met academici die meer ervaring hebben met subsidies, impact en valorisatie aan Nederlandse universiteiten, zoals Janina Klein van M&O;
  • Discussie over gegevens over Nederlandse bedrijven voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs met de decaan van SBE, Arjen van Witteloostuijn;
  • Ronde tafel sessies waarin toekomstige onderzoeksideeën werden besproken en uitdagingen werden aangepakt zoals co-auteurschap, onderzoekspijplijn, onderwijs en financiering.