Jan-Willem van Prooijen publiceert nieuw boek over complottheorieën

5 maart 2024
Hoax. Waarom mensen in complottheorieën geloven.

Hoe ontstaat complotdenken en wat zijn de gevolgen? Geloven mensen nu meer dan ooit in complottheorieën? Zijn online algoritmen echt de grote boosdoeners? En wat kun je doen als een dierbaar persoon steeds meer in complottheorieën gaat geloven? Deze en andere vragen beantwoordt VU-psycholoog Jan-Willem van Prooijen in zijn nieuwe boek ‘Hoax’. Vanaf 12 maart ligt het in de boekhandel.

Complotdenken heeft invloed op de vraag of mensen zich laten vaccineren, of ze duurzaamheid nastreven, op welke partijen ze stemmen en meer. Iedereen is tot op zekere hoogte vatbaar voor complotdenken. Het is gradueel, en vaak zijn mensen onzeker over wat ze wel en niet moeten geloven. Het komt niet alleen voor bij grootschalige gebeurtenissen zoals een pandemie of een oorlog, maar ook bij sportwedstrijden, op het werk en in ons persoonlijke leven.

Van Prooijen: “Hoewel complottheorieën de laatste jaren volop in het nieuws zijn geweest, bestaan er nog steeds veel misverstanden over. Dit boek laat zien dat complotdenken van alle tijden is, en dat we er allemaal tot op zekere hoogte gevoelig voor zijn.”

Onderzoek naar complotdenken
Van Prooijen doet sinds 2008 onderzoek naar complotdenken. Hij verschijnt regelmatig in de nationale en internationale media over dit onderwerp, en wordt wereldwijd erkend als expert op dit gebied. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals klimaatverandering, terrorisme, oorlogen, de vluchtelingencrisis en de coronapandemie inspireren complottheorieën, met regelmatig ingrijpende gevolgen.

Over Jan-Willem van Prooijen
Jan-Willem van Prooijen (1975) is universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, senior onderzoeker aan het Nederlands  Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), en bijzonder hoogleraar Radicalisering, Extremisme en Complotdenken aan de Universiteit Maastricht.