Ivana Josimovic won de Young Investigator Award op de EHRS bijeenkomst.

12 juni 2024
Tijdens de 51e bijeenkomst van de European Histamine Research Society, gehouden van 23-25 mei 2024 in Turijn, is Ivana Josimovic geëerd met de prestigieuze Young Investigator Award. Josimovic, een getalenteerde onderzoeker op het gebied van GPCR-farmacologie, gaf een indrukwekkende presentatie over "VUF26063: een fotoschakelbare ligand van de tweede generatie om de histamine H3-receptor optisch te controleren".

Ivana Josimovic heeft een achtergrond in fotofarmacologie van histaminereceptoren, een gezamenlijke inspanning met haar scheikunde collega Lars Binkhorst. Ze behaalde haar diploma aan de Universiteit van Wenen en is gediplomeerd apotheker in Oostenrijk. Sinds 2019 werkt ze als onderzoeker bij het Amsterdam Institute for Molecular and Life Sciences (AIMMS) van de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2021 begon ze haar promotieonderzoek in de groep van professor Leurs.

Naast haar wetenschappelijke werk zet Josimovic zich ook in voor gendergelijkheid in de academische wereld. Ze is actief als bestuurslid van WO&MEN, een vrijwilligersorganisatie van de VU, waar ze zich intensief bezighoudt met het bevorderen van gelijkheid binnen de academie.

De bijeenkomst in Turijn werd georganiseerd door Arianna Carolina Rosa en haar team en vond plaats in de historische Real Accademia di Medicina di Torino. Naast Josimovic presenteerde ook Meichun Gao van de VU Medicinal Chemistry haar onderzoek naar de diverse signaaleigenschappen van de H3-receptorisovormen, waarmee de bijeenkomst een platform bood voor baanbrekend onderzoek binnen dit vakgebied.