Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Inspirerende middag over de toekomst van het economieonderwijs

21 november 2024
Tijdens de landelijke wo-dag van de Week van het Economieonderwijs, op 19 november 2024, werden belangrijke stappen gezet voor de toekomst van economisch onderwijs. Docenten, decanen en andere betrokkenen discussieerden in het Nieuwe Universiteitsgebouw over thema’s zoals multidisciplinair onderwijs, klimaat, ongelijkheid en curriculumvernieuwing.

Aan het begin van de middag gingen de deelnemers in kleine groepen aan de slag met specifieke thema’s binnen het economieonderwijs. Daarna werden de resultaten uit elke groep gedeeld tijdens een plenaire sessie en gingen vier sprekers met elkaar in discussie over onderwijsvernieuwing, onder leiding van VU-hoogleraar Henri de Groot. De gesprekken, op de campus van de Vrije Universiteit Amsterdam, leverden veel lessen voor de toekomst op. 

Verbeteringen mogelijk

Alle sprekers zien mogelijkheden voor verbeteringen in het curriculum voor economie. Zo pleitte Arjen van Witteloostuijn, decaan van VU School of Business and Economics, ervoor om studenten meer kennis te laten maken met kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals interviews en focusgroepen. Dat zou een goede aanvulling zijn op de meer cijfergerichte onderzoeksmethoden. De faculteit is momenteel, onder leiding van hoogleraar Tjerk Budding, bezig om het economiecurriculum te vernieuwen, waarin dergelijke vernieuwingen worden betrokken. 

Volgens Saskia Lavrijssen, decaan van de School of Management van de Radboud Universiteit, is het verstandig om studenten ook te leren wat de grenzen van economie zijn. Ze zou studenten ook meer kennis uit andere disciplines, zoals psychologie en rechten, mee willen geven. Studenten zouden bijvoorbeeld opdrachten kunnen maken over sociale vraagstukken, die ze moeten oplossen door kennis uit verschillende vakgebieden te combineren.

Docenten maken nu nog niet vaak genoeg de koppeling tussen de economische theorie en de praktijk (“de” economie), vond spreker Esther-Mirjam Sent, hoogleraar economie aan de Radboud Universiteit en politicus. Studenten zouden bijvoorbeeld moeten weten wat het bruto binnenlands product van Nederland is, hoeveel de overheid uitgeeft en hoe de belangrijkste instituties werken.

Het publiek in de zaal zou graag willen zien dat studenten meer leren over concepten zoals macht, ongelijkheid, duurzaamheid, rechtvaardigheid, ethiek, instituties en geschiedenis.

Stevige basis

Het blijft ook heel belangrijk dat studenten een stevige economische basis opbouwen, met veel kennis van statistiek en dataverzameling, benadrukte Laura van Geest, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ze ziet in de beleidswereld dat niet alle afgestudeerde economen die kennis bezitten, terwijl het binnen haar organisatie wel hard nodig is. Ook de andere sprekers vinden dat de ‘core’ vakken zoals micro-economie, macro-economie en wiskunde in elke economiestudie terug moeten komen, met daarnaast veel ruimte voor specialisatie. Iemand uit het publiek voegde daaraan toe dat het wel goed zou zijn om binnen die ‘core’ vakken meer diverse perspectieven aan bod te laten komen dan nu het geval is.

Inspiratie en tips voor curriculumvernieuwing

Deelnemers aan de parallelsessies deelden ook een aantal tips voor curriculumontwikkeling met de docenten, decanen en vakcoördinatoren in de zaal. Zo zijn beurzen voor onderwijsinnovatie (‘teaching innovation grants’) succesvol en heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam goede ervaringen met casestudies waarbij studenten echte dilemma’s van organisaties moeten oplossen.  Er werden ook inspirerende voorbeelden gedeeld om duurzaamheid, ethiek en brede welvaart in het curriculum te verweven, via nieuwe vakken en programma's of door bestaande vakken aan te vullen met relevante leerdoelen.

Volgens Arjen van Witteloostuijn is het altijd goed om vooruit te kijken, maar mogen we ook best trots zijn op de economische studies in Nederland. Er zijn veel mogelijkheden om je te specialiseren, tijdens de bachelor en zeker tijdens de master. En studenten leren om rigoureuze analyses te maken, een vaardigheid waar ze in hun werkende leven nog veel aan hebben.  

Meer weten

Het programma voor deze dag is voorbereid in samenwerking tussen de Vrije Universiteit Amsterdam, Radboud Universiteit, Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam, het Impactforum, het Decanenberaad Economie en Bedrijfskunde, Leren voor Morgen, Het Groene Brein en Our New Economy (mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation). Lees meer over het programma op de website van de Week van het Economieonderwijs en volg de ontwikkelingen in aanloop naar de Week van het Economieonderwijs 2025.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam