Hoe we geld uit het klimaatfonds eerlijk en snel kunnen besteden

29 augustus 2024
‎Overstromingen, hitte en droogte treffen ontwikkelingslanden buitenproportioneel. Hoe compenseer je klimaatschade in deze landen op een rechtvaardige manier? Een groep wetenschappers onder leiding van klimaatonderzoeker Dim Coumou, laat zien hoe het fonds op een wetenschappelijk onderbouwde manier kan worden ingericht.

Tijdens de laatste twee klimaatconferenties van de Verenigde Naties besloten afgevaardigden dat er een klimaatfonds moet komen. Met het fonds worden ontwikkelingslanden geholpen die schade en verlies lijden door klimaatverandering. Denk aan gebeurtenissen als overstromingen, hittegolven en droogte.

Wetenschappelijk onderbouwd advies
Nu het fonds er komt, zal er vaker een beroep worden gedaan op attributiewetenschap, de wetenschap waarbij onderzoekers de rol van klimaatverandering op extreme weergebeurtenissen in kaart brengen. Voor ontwikkelingslanden zijn vaak weinig historische klimaatgegevens beschikbaar wat een attributie analyse lastig maakt. Coumou en zijn collega's onderzochten daarom hoe je op een ethische manier gedegen, wetenschappelijk onderbouwd advies kunt geven, terwijl je ook rekening houdt met onzekerheden die inherent zijn bij zulke adviezen. Hun onderzoek werd gepubliceerd in PNAS Nexus. “Klimaatextremen treffen landen overal ter wereld en hebben de grootste impact op ontwikkelingslanden. Deze landen hebben ook het minst bijgedragen aan klimaatverandering", aldus Coumou. “Daarom is het van het allergrootste belang dat geld om verlies en schade te compenseren snel en verstandig wordt besteed. Attributiewetenschap speelt hierbij een belangrijke rol.”

Snelheid
Volgens de auteurs moeten wetenschappers snel kwalitatieve attributieverklaringen opstellen als er extreem weer plaatsvindt, zodat geld uit het klimaatfonds spoedig op de juiste plek belandt. Zulke attributieverklaringen zouden zelfs al kunnen worden gemaakt vóórdat het extreme weer plaats vindt. Coumou: “Deze kwalitatieve uitspraken dienen gebaseerd te zijn op algemene fysische principes , zoals de voorspelde toename van kortdurende, hevige neerslag bij opwarming. ”

Lokale kennis
De auteurs stellen een raamwerk voor waarin verschillende methodes worden gebruikt om de rol van klimaatverandering op specifieke extremen te bepalen. Daarnaast benadrukken ze het belang van lokale kennis en context in de analyse van extreemweer risico's. Door lokale kennis te combineren met state-of-the-art attributie methoden kunnen toekomstige risico's verkleind worden. Dit vraagt om een nauwe samenwerking met experts in kwetsbare ontwikkelingslanden. Het opbouwen van lokale capaciteit voor het implementeren van zulke samenwerking, kan in veel gevallen een paradigmaverschuiving betekenen.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas