Hoe pas je burgerwetenschap toe in onderwijs en onderzoek?

2 februari 2024
Docent & onderzoeker van de Faculteit der Geneeskunde VU in de prijzen met innovatief onderwijsproject.

Docent Elza van Deel en onderzoeker Bianca Brundel, van de afdeling fysiologie van de Faculteit der Geneeskunde VU, hebben een onderwijssubsidie ontvangen van 10.000 euro van het VU Centre for Teaching & Learning. Deze zogenaamde Scholarship of Teaching and Learning biedt docenten de gelegenheid om een innovatief onderzoek te doen in het onderwijs. Behalve een beurs ontvangen de projectteams training in relevante onderzoeksmethoden en ondersteuning bij het verspreiden van de ervaringen en inzichten die zij onderweg opdoen.

Het project gaat over studentenparticipatie in burgerwetenschap. Zij willen burgers betrekken bij onderzoek naar oplossingen voor boezemfibrilleren. Van Deel: ''Studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen hebben weinig kennis van onderzoek buiten de academische wereld, hoewel dat wel belangrijk is in hun toekomstige carrière. Ons initiatief heeft tot doel dit probleem op te lossen door studenten te betrekken bij het groeiende veld van burgerwetenschap in de minor Cardiovasculair Onderzoek in jaar 3 van de bachelor."

Burgerwetenschap

Burgerwetenschap, ookwel: Citizen science, genereert nieuwe kennis door samenwerking met burgers en (student)wetenschappers. Deze niet-traditionele bron van kennis kan oplossingen aandragen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals veel voorkomende ziekten als hartritmestoornissen en atriumfibrilleren (AF).

Brundel: "In dit initiatief ontwikkelen we interactief, multidisciplinair onderwijs met maatschappelijke impact, door studenten data te laten benutten van mensen die zelf te maken hebben met boezemfibrilleren. Alleen al in Nederland lijden ruim 380.000 mensen aan deze hartritmestoornis. Helaas zijn de huidige diagnostiek en behandelstrategieën van deze ziekte nog niet zo goed ontwikkeld."