Het FSW Onderwijsfestival 2024 was geslaagd.

27 juni 2024
Donderdag 20 juni vond het FSW Onderwijsfestival plaats met het thema “The Big Five – lead us to the future”, georganiseerd door de opleidingsdirecteuren, portefeuillehouder Onderwijs en de directeur Onderwijs. FSW-collega’s kwamen samen voor een inspirerende middag met interessante workshops en een gezellige borrel.

Het thema van dit jaar was 'The Big Five - lead us to the future’. The Big Five verwijst naar vijf thema's uit het portfolio-onderzoek en die FSW leiden bij het vernieuwen en toekomstbestedig maken van de onderwijsprogramma's.

Het Onderwijsfestival in De Veranda werd met aanstekelijk enthousiasme gepresenteerd door Laurens Zwaagstra (student assessor FB) en Sylvia Vink (onderwijsdirecteur). De inleiding op het thema werd verzorgd door Peter Kerkhof en Maaike Kes, die vertelden over nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. Maaike (op fluistertoon):  “I am not supposed to say this, but every student has used AI. It’s important to know how to implement it.”

Boeiende keynote over Placemaking
Het FSW Onderwijsfestival vervolgde met een interessante keynote speech door Nova Linde Bergsma, Rosanna van Wieringen en Katusha Sol van Institute for interdisciplinary studies van de Universiteit van Amsterdam, de eerste prijswinnaar van de Hoger Onderwijs Premie. De presentatie ging over Placemaking: een doorlopend project waarin studenten, docenten en lokale stakeholders ideeën ontwikkelen en uitvoeren om de UvA-campus te verbeteren. De studenten dragen hun kennis en ervaring vervolgens over aan lokale stakeholders en nieuwe lichting studenten.

Deze aanpak werkt zeer motiverend: door deze ervaringen ontwikkelen studenten essentiële competenties zoals samenwerken en co-creëren, creatief denken en het oplossen van problemen en conflicten. Nova Linde vertelde hoe het programma haar doorzettingsvermogen en zelfredzaamheid had vergroot en hoe zij zowel  persoonlijk en professioneelwas gegroeid.

Workshops
Daarna was het tijd voor de workshops. De faculteit bood een reeks boeiende workshops aan voor docenten die hun onderwijspraktijken willen vernieuwen en versterken.

Zo deelde Pieter Wagenaar in de workshop Overcoming the Obstacles to Successful Gamification praktische tips en strategieën om gamification effectief toe te passen in het onderwijs en besprak Nienke Stumpel tijdens de workshop Make Your Course More Transdisciplinary hoe cursussen transdisciplinair kunnen worden gemaakt, en verschillende vakgebieden kunnen worden geintegreerd. Sharon Calor en haar team van studenten verkenden de voordelen en uitdagingen van blended learning, waarbij traditionele en digitale onderwijsmethoden worden gecombineerd voor een optimale leerervaring.

In de workshop Pleasure and Pitfalls: A Masters Program with Collaboration of Four Faculties bespraken Marc Bruijnzeels en Marlin Leemhuis de totstandkoming en uitvoering van de master Population Health Management, waarbij vier faculteiten samenwerken. Ze belichtten de noodzaak van interdisciplinair en transformatorisch onderwijs om maatschappelijke uitdagingen in de gezondheidszorg aan te pakken. Onder leiding van Giulia Ranzini werd in de workshop Reimagining Testing: Flexible Assessment as a Key to Resilience innovatieve benaderingen voor flexibel toetsen besproken, met het oog op het vergroten van de veerkracht en aanpassingsvermogen van zowel docenten als studenten.

Andere ontwikkelingen in het onderwijs werden besproken in de workshop Develop Your Students’ Communication Skills with AI-Powered Avatars, waar Esther Schagen en haar team lieten zien hoe AI-gestuurde avatars kunnen worden ingezet om de communicatievaardigheden van studenten te verbeteren, met interactieve en gepersonaliseerde leerervaringen. Arend Jan Pleizier en Frank Huizing bespraken in de workshop Developing Flexible and Modular Curricula Across Organizational (and Mental) Boundaries de ontwikkeling van flexibele en modulaire curricula die organisatorische en mentale grenzen overstijgen, met als doel het bevorderen van een adaptieve en toekomstbestendige leeromgeving.

Joram Pach en zijn studenten boden in hun workshop een voorproefje van transdisciplinair onderwijs, waarbij verschillende disciplines worden geïntegreerd om complexe problemen op een holistische manier te benaderen. Miriam van Strien besprak de kracht van technologie in het klaslokaal en hoe deze kan worden ingezet om het onderwijs toekomstbestendig te maken.

En verder was er een spannende workshop die deelnemers uitdaagde om buiten hun comfortzone te treden en nieuwe onderwijsmethoden te verkennen: The Mystery Workshop: Everything You Always Wanted to Do, but Never Dared to Ask!

De workshops boden docenten de kans om nieuwe inzichten op te doen en innovatieve onderwijstechnieken te leren die hun lessen kunnen transformeren. Mis deze kans volgend jaar niet om je onderwijspraktijken te verbeteren en te verrijken!

FSW Onderwijsprijzen
Na de workshops was het tijd voor de prijsuitreiking van de FSW Onderwijsprijzen!

Ieder jaar gaat FSW op zoek naar studenten die andere studenten inspireren, innovatief zijn en rolmodellen zijn. Dit jaar ging de FSS StudenTalent prijs naar Lindsey Kappelhof. De prijs werd uitgereikt door Gregor Halff, de decaan van onze faculteit.

John Hogan werd bekroond met de FSW DocenTalent prijs 2024. De prijs werd uitgereikt door Nanook Deerenberg van de FSR.

De inspirerende middag werd afgesloten met een gezellige borrel, diner en live muziek door The Maestros