De middag werd geopend door Mariëtte Huizinga, portefeuillehouder Onderwijs van de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen (FGB). Ze gaf al snel het woord aan gastspreker Femke Kirschner, onderwijskundig adviseur bij het Centre for Academic Teaching and Learning van de Universiteit Utrecht. Kirschner ondersteunt UU-docenten bij het verbeteren en vernieuwen van hun onderwijs door wetenschappelijke theorie en inzichten toe te passen op de dagelijkse onderwijspraktijk.
Kirschner maakt hiervoor gebruik van de methode Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), waarin docenten via een stappenplan van acht stappen inzicht krijgen in het effect van hun lesmethodes. Op basis van theorie en onderzoek wordt bekeken of de lespraktijk de gewenste leerresultaten voor studenten oplevert.
In haar presentatie lichtte Kirschner de eerste twee stappen van het plan toe aan de hand van praktijkgerichte voorbeeldvragen, zodat deelnemers een beter beeld kregen van hoe deze methode in de praktijk werkt. Meer informatie over het SoTL-stappenplan is te vinden op de website van het Centre for Academic Teaching and Learning.
Masterthesis Award
Na de lezing volgde de uitreiking van de FGB Masterthesis Award. Deze winnaar wordt de facultaire inzending voor de VU-brede Masterthesis Award. Alle negen masterprogramma’s binnen de faculteit hebben een scriptie genomineerd, waarvan de titels hieronder te vinden zijn:
- RM Cognitive Neuropsychology: Justin Abu Hoof – Individuals with autism have difficulties learning implicit sequences of social interactions that require mentalising
- Ma Psychology: Kerem Özel – The age of remote work: too old to be competent?
- Ma Pedagogische Wetenschappen: Saskia Stam – Gezinsgerichte narratieve traumabehandeling, een verkenning
- RM Human Movement Sciences: Judith Nijensteen – Short, powerful and intensive? An evaluation of a new training program of firearms training at Dutch police academies
- RM Social Psychology: Isabel Franke – Seeds of tomorrow: how virtual trees grow better behavior
- Ma Muskuloskeletal Physiotherapy Sciences: Dávid Fábián – Identifying Post-COVID patients based on cardiopulmonary exercise test results with machine learning
- RM Genes in Brain and Health: Britt Min – Like Parent, Like Child: A Meta-Analysis on Parent-Offspring Resemblance in Reading Ability
- RM Clinical Developmental Psychology: Karl Weinreich – How Does Problem Management Plus Change Symptom Networks in Syrian Refugees - A Network Analysis
- Ma Human Movement Sciences: Niels Fontijne – Thermophysiology during Cycling: the first steps to a mathematical model
Het niveau van alle scripties was zeer hoog, en omdat onderlinge vergelijking tussen de vakgebieden lastig is, werd de inzending door middel van loting bepaald. De winnaar is Dávid Fábián van de master Muskuloskeletal Physiotherapy Sciences, met zijn scriptie: Identifying Post-COVID patients based on cardiopulmonary exercise test results with machine learning.
Fábiáns scriptie onderzoekt hoe machine learning kan helpen bij het beter begrijpen van de fysieke beperkingen van post-COVID-patiënten via de Cardiopulmonale Inspanningstest (CPET). Hij gebruikte self-organizing maps (SOM) om de testresultaten van post-COVID-patiënten te analyseren in vergelijking met gezonde personen, wat patronen onthulde die met traditionele methoden vaak gemist worden.