Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

ERC Proof of Concept-subsidie voor Nienke van Atteveldt en Tieme Janssen

Delen
18 januari 2024
Toegekend onderzoeksproject dat technologie gebruikt om een sterkere groeimindset bij scholieren te creëren.

Nienke van Atteveldt, hoogleraar neurowetenschap en maatschappij aan de VU en Tieme Janssen, universitair hoofddocent, hebben een Proof of Concept (PoC)-subsidie van 150.000 euro ontvangen van de European Research Council (ERC) voor het project Explore Your Brain 2.0: een maximaal effectieve, gebruiksvriendelijke en schaalbare groeimindset-interventie om de afnemende motivatie en schoolprestaties van adolescenten te doorbreken. Deze PoC-subsidie is gebaseerd op de ERC Starting Grant "BRAINBELIEFS", waarin het onderzoeksteam ontdekte dat als je  scholieren laat ervaren dat ze hebben op hun hersenen, dit een groeimindset kan stimuleren.

Van Atteveldt: "De adolescentie is een periode van scherpe dalingen in schoolmotivatie en prestaties, met negatieve gevolgen niet alleen voor het academisch succes en het mentaal welzijn van jongeren, maar ook voor leraren en ouders."

Impliciete overtuiging van een groeimindset
Een interessant doelwit voor interventie is de impliciete overtuiging van adolescenten dat hun vaardigheden veranderbaar zijn (groeimindset), wat is aangetoond als bescherming tegen afname van motivatie en prestaties, en het verhogen van veerkracht op school en daarna. "Dit PoC-subsidieonderzoeksvoorstel bouwt voort op de innovatieve groeimindset-interventie Explore Your Brain, ontwikkeld in ons vorige onderzoek. Deze interventie combineert theoretische informatie over hersenplasticiteit op unieke wijze met een ervaring van invloed op de eigen hersenen, gegenereerd met behulp van neurofeedback. De resultaten waren zeer veelbelovend, maar de technologie bevindt zich nog in de status van toegepast onderzoek en is nog niet gemakkelijk te gebruiken voor leraren in de klas", legt Van Atteveldt uit.

Praktisch instrument voor groeimindset-interventie
"Het belangrijkste doel van deze PoC is om de impact die kan worden bereikt op motivatie, prestaties en veerkracht van middelbare scholieren drastisch te vergroten door onze prototype groeimindset-interventie te verbeteren", legt Janssen uit. De doorbraak van de innovatie hangt af van het vergroten van gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid, om het aantal adolescenten dat kan profiteren van de innovatie te maximaliseren. Een onderzoeks- en ontwikkelingsteam, inclusief gamedesigners en onderwijsspecialisten, zal Explore Your Brain 2.0 iteratief ontwikkelen en samen met gebruikers testen. Een Business Development-team zal een businessplan ontwikkelen voor financieel en logistiek haalbare grootschalige implementatie van de interventie.

"Na afronding van dit project kunnen we de interventie nationaal en internationaal op grote schaal implementeren, waardoor een maximaal aantal adolescenten wordt beschermd tegen afname van schoolmotivatie en prestaties. Dit komt de samenleving ten goede vanwege een groter schoolsucces en mentaal welzijn van de volgende generatie", zegt Janssen.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam