Eenzijdige berichtgeving opheffing joint bachelor PThU

20 februari 2024
Het ministerie van OCW heeft de aanvraag van de PThU voor een nieuwe bachelor Theologie afgewezen. In een interview schept de PThU-voorzitter een eenzijdig beeld van de gang van zaken.

Naar aanleiding van de afwijzing door het ministerie van OCW van de aanvraag voor een nieuwe bachelor aan de Protestants Theologische Universiteit (PThU) verscheen op 19 februari 2024 in het Nederlands Dagblad een interview met de voorzitter van het CvB van de PThU.

In het interview blikt de PThU-voorzitter als volgt terug op het beƫindigen van de joint bachelor van de Vrije Universiteit Amsterdam en de PThU: "Toen wij het voorgenomen besluit om naar Utrecht te verhuizen aan de PKN-synode voorlegden, schreef de VU een dag voor de zitting een brief aan synodeleden, met als strekking: als dat doorgaat stopt onze joint bachelor. We waren daar volkomen door verrast. Met andere woorden: niet wij hebben de stekker eruit getrokken. De VU kwam daar later ook niet op terug."

Deze weergave is op zijn minst eenzijdig. In de zitting van de PKN-synode gaf de voorzitter van de Raad van Toezicht namelijk publiekelijk aan dat het beƫindigen van de joint bachelor noodzakelijk was om de honorering van de nieuwe bachelor-aanvraag bij het ministerie van OCW enige kans van slagen te geven. De opheffing van de joint bachelor van de PThU met de VU was daarmee een wezenlijk onderdeel van de door de PThU gevolgde strategie. Waar wenselijk gaan we in de toekomst de samenwerking geenszins uit de weg.