Een dynamische duik in de wereld van misdaad

24 april 2024
De alumnibijeenkomst Criminologie rondom het thema ‘Doorgroeiers in de criminaliteit’ bracht verschillende generaties alumni samen. Het was een middag vol pakkende verhalen, levendige paneldiscussies en speeddates tussen studenten en alumni.

Tekst: Annelotte Adriaanse | Foto's: Guillaume Beijers

Op 12 april 2024 stond de alumnibijeenkomst Criminologie op de VU in het zonnetje, letterlijk en figuurlijk. Een vrolijk gezelschap van ongeveer 80 alumni arriveerde in het NU-gebouw voor een indrukwekkende middag vol presentaties en discussies, met ruime gelegenheid om bij te praten met oud-studiegenoten en medeprofessionals.

Doorgroeiers

Het openingswoord was aan Wim Huisman, hoofd van de afdeling Criminologie. Hij heette iedereen een warm welkom en vertelde over de laatste ontwikkelingen binnen de opleiding. Ook gaf hij aan hoe leuk hij het vond om allemaal oude bekenden in de zaal aan te treffen. Hij benadrukte het belang van het unieke project Gerede Twijfel, waarbij studenten onderzoek doen naar gerechtelijke dwalingen. Hiervoor wordt momenteel een crowdfundingsactie gehouden om nog meer studenten te kunnen laten deelnemen.

Edward Kleemans, expert op het gebied van georganiseerde criminaliteit, sprak over het kleine percentage jongeren dat doorgroeit in de criminaliteit. Hij lichtte toe dat deze groep qua risicofactoren niet sterk afwijkt van de ‘stoppers’. Ook sprak hij over de schok die studenten kunnen ervaren wanneer ze vers van de universiteit moeten overschakelen naar het werk in de praktijk. Zo kwam het beruchte ‘garbage can model’ ter sprake, met de nadrukkelijke boodschap: verdwijn niet in de afvalbak, maar kijk wel naar wat er in zit.

Van terrorisme en milieucriminaliteit tot TBS

De groep ging vervolgen uiteen om zich aan te sluiten bij een van de twee deelsessies: Elanie Rodermond en Victor van der Geest presenteerden in deelsessie 1 recente inzichten uit hun onderzoeken over perspectieven op terrorisme en extremisme en daders van milieucriminaliteit. In deelsessie 2 onthulde Frank van Gemert zijn meest recente boek, In TBS - Twaalf jaar achter de tralies, met niemand minder dan de hoofdpersoon zelf aan zijn zijde.

Paneldiscussie

Na een korte pauze kon de paneldiscussie met alumni van start gaan. Hierin kwam naar voren hoe complex het is om jeugdcriminaliteit aan te pakken. Pedro Nobbe bracht het belang van een goed functionerend jeugdstrafrechtstelsel naar voren, met onderzoek als basis voor interventies. Lotte Hoes besprak enkele casussen uit de praktijk. Zij ging in op de moeite die kleinere laagdrempelige aanbieders ervaren om de nodige financiering te ontvangen.

Marijke Drogt benoemde de complexiteit rondom termen als ‘jonge aanwas’, omdat verschillende instanties daar iets anders mee bedoelen. Alexandra Doukakis benadrukte het belang om met de wetenschap te blijven samenwerken en illustreerde ook enkele casussen uit de praktijk.

Van de universiteit naar praktijk

De middag werd afgesloten met een borrel en een gezellige speeddatesessie, waarbij alumni en studenten met elkaar in gesprek gingen. Rondom de hoge tafels waren levendige gesprekken met alumni onderling.

De bijeenkomst was hiermee geslaagd in zijn opzet: het met elkaar verbinden van verschillende generaties criminologen, met een gedeelde passie voor dit vakgebied.

De VU organiseert regelmatig alumnibijeenkomsten, voor studies van verschillende faculteiten. Meld je aan voor de alumninieuwsbrief om op de hoogte te blijven en volg onze LinkedIn-pagina VU Amsterdam Alumni.

Bekijk hier de foto's van het evenement