Drie tweelingonderzoekers ontvangen prijzen voor hun onderzoek

22 oktober 2024
Drie tweelingonderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam zijn in de afgelopen maanden onderscheiden met prestigieuze prijzen voor hun bijzondere bijdragen aan genetica en tweelingonderzoek.

Floris Huider ontving de Rising Star award voor zijn werk aan de genetica van depressie. Floris voerde een grote meta-analyse uit van genoomwijde associatiestudies over meerdere cohorten in Nederland, gericht op levenslange depressie, waarbij hij zocht naar relaties tussen DNA-variatie en depressie. Zijn onderzoek heeft nieuw licht geworpen op de genetica van deze complexe aandoening en een genetisch signaal geïdentificeerd dat uniek is voor Nederlanders. Floris werd in juni door de internationale Behavior Genetics Association geselecteerd voor de prijs, waarmee hij wordt aangemerkt als een opkomend talent in de gedragsgenetica.

Dorret Boomsma, pionier op het gebied van tweelingstudies en oprichter van het Nederlands Tweelingen Register, is bekroond met de Galjaardprijs 2024 van de Nederlandse Vereniging voor Humane Genetica (NVHG). Deze lifetime achievement award erkent haar uitgebreide en impactvolle werk op tweelingen en de waarde van tweelingstudies voor de humane genetica. Haar onderzoek heeft de weg vrijgemaakt voor ontdekkingen op het gebied van gedragsgenetica en medische genetica. Tot haar meest recente ontdekkingen behoren de genen om moeder te worden van een twee-eiige tweeling.

Veronika Odintsova ontving de Galtonprijs van de International Society for Twin Studies (ISTS) voor haar onderzoek naar epigenetica, monozygote (MZ) tweelingen en amyoplasie, een zeldzame aangeboren aandoening die wordt gekenmerkt door een gebrekkige spierontwikkeling die vaker voorkomt bij MZ-tweelingen. Veronika was de eerste die een innovatieve epigenetische handtekening van MZ-tweelingen toepaste op patiënten met deze aangeboren aandoening. Haar onderzoek heeft aangetoond dat zelfs meer patiënten dan aanvankelijk werd gedacht hun leven zijn begonnen als een monozygote tweeling. Deze prijs benadrukt Veronika's belangrijke bijdragen aan het begrijpen van de biologische mechanismen achter deze fenomenen.

Deze onderzoekers hebben bijzondere vooruitgang geboekt op het gebied van tweelingonderzoek en genetica en zetten de sterke Nederlandse traditie van uitmuntendheid op deze gebieden voort.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas