Bètamedewerkers aan het woord: Sinoxolo Magaya

27 juni 2024
In deze rubriek stellen medewerkers van de Bètafaculteit zich voor en vertellen over hun werk. Deze week is het de beurt aan promovendus Sinoxolo Magaya.

Wat doe je bij de VU en hoe lang werk je er?
"Ik ben promovendus. Ik ben in oktober 2022 begonnen, ik werk hier nu bijna 3 jaar."

"Mijn onderzoek valt onder een Marie Curie-project genaamd RecaP (Capture, recycling and societal management of phosphorus in the environment). Mijn PhD-project richt zich op de stimulerende en beperkende variabelen voor het gebruik van gerecyclede fosfor (P) producten in de biologische landbouw in de EU. Tot nu toe heb ik zowel statistische analyse gebruikt om de benodigde P voor biologische landbouw in de EU te bepalen, als betrokkenheid van belanghebbenden om de perceptie van gerecyclede P-producten door biologische boeren te begrijpen."

Wat is het leukste aan werken bij de Bètafaculteit?
"Ik vind het fijn dat mensen relatief ruimdenkend zijn of proberen te zijn, waardoor de werkomgeving over het algemeen prettig is. Ook zijn er inspanningen zoals het "PhD Buddy"-systeem die erop gericht zijn om nieuwe PhD's een gevoel van gemeenschap en begeleiding te geven als ze nieuw zijn aan de universiteit of in het land."

Wat is het leukste aan werken bij de Faculteit Bètawetenschappen?

Wat kan er beter aan de faculteit?
"Hoewel het goed is dat we gesprekken hebben over de balans tussen werk en privé, EDI en geestelijke gezondheidskwesties. Ik vind dat de kwesties die met deze gesprekken te maken hebben, meestal worden vastgehouden als abstracte concepten die "kunnen gebeuren binnen academische ruimten", maar niet als dingen die gebeuren of kunnen gebeuren binnen het instituut of de universiteit. Ik weet niet hoe dit opgelost kan worden, ik denk dat het beter gecommuniceerd kan worden wat je moet doen als je een van deze zaken ervaart bij IVM/faculteit, met wie je contact op moet nemen en hoe je over deze zaken kunt praten in de context van de faculteit."

Heb je een werktip voor collega's?
"Op dagen dat het niet regent, ga ik na de lunch naar de botanische tuinen en neem ik de lange route om terug te komen bij het NU-gebouw; loop over de A.J. Ernststraat. Ik ga ook wel eens naar de sportschool (VU sportcentrum) bij het OZW-gebouw of Uilenstede, en daarna weer aan het werk."

Wat raad je collega's aan om te doen, te zien, te lezen of naar te luisteren?
"Ik heb onlangs "The Bluest Bye" van Toni Morison uitgelezen en ik vond het geweldig. Het is een goed geschreven boek, makkelijk te lezen terwijl het thema's aansnijdt die moeilijk over te brengen zijn. Een ander boek is van Tan Twan Eng getiteld "The house of doors", het is een slow burn en op het einde wist ik nog steeds niet wie de slechterik is/was omdat alle personages veelzijdig zijn. Als ik tot rust wil komen en me mentaal minder wil bezighouden, luister ik naar "Two hot Takes" op Spotify of Youtube."

Aan wie geef je het stokje door?
Ik nomineer Anandi Sarita Namasivayam. Ik hou van haar kijk op veel dingen en haar gevoel voor humor.

Dilemma's

Ben je bèta of alfa?
"Ik begrijp niet helemaal wat deze termen betekenen, maar volgens de definities uit de computerwetenschap ben ik geen van beide."

Lift of trap?
"Buiten naar kantoor gaan, meestal de trap."

Wat is je favoriete universiteitssnack?
"Ik heb geen favoriete universiteitssnack, maar als ik wel een snack haal, dan haal ik pringles van Spar."

Wat vind je het mooiste VU-gebouw?
"Het rode aardappelgebouw."