Bètamedewerkers aan het woord: Heidi Mendoza

30 mei 2024
In deze rubriek stellen medewerkers van de Bètafaculteit zich voor. Deze week is het de beurt aan transdisciplinair sociaal wetenschapper en creatief schrijfster Heidi Mendoza

Wat doe je bij de VU en hoe lang werk je hier?
Ik ben in september 2021 begonnen met mijn PhD bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM). Mijn onderzoek maakt deel uit van het PerfectSTORM project waarin we gevallen onderzoeken waarin droogte werd gevolgd door een overstroming, en hoe zulke opeenvolgende gebeurtenissen gemeenschappen, instituties en hun besluitvorming beïnvloeden.

Voor mijn promotieonderzoek werk ik samen met gemeenschappen in het Peruaanse Amazonegebied die te maken hebben met regelmatige fluxen van de rivier. Deze stromingen betekenen dat de rivier zes maanden opdroogt en de volgende zes maanden weer overstroomt. Dit creëert zowel kansen als uitdagingen voor de gemeenschappen, vooral wanneer de patronen veranderen (d.w.z. wanneer het langer duurt, korter duurt of wanneer rivieren extreem overstromen). Ik gebruik creatieve methoden zoals verhalen vertellen en tekensessies om hun ervaringen en (her)voorstellingen van de toekomst te ontlokken. Deze methoden stellen ons in staat om de complexiteit van het leven met rivieren te onderzoeken, en hoe gemeenschappen verder gemarginaliseerd worden door het minimale begrip van de overheid voor de complexiteit waarmee ze leven.

Daarnaast ben ik ook lid van de IVM PhD Council, waar we projecten en initiatieven ontwerpen die inspelen op nieuwe zorgen van promovendi. In de afgelopen 2 jaar dat ik in de raad zit, hebben we sessies ontworpen over geestelijke gezondheid en welzijn, en wetenschapscommunicatie. We organiseren ook leuke dingen zoals PhD buddylympics, potluck lunch en andere sociale activiteiten tijdens de zomer.

Wat is het leukste aan werken bij de Bètafaculteit?
Ik vind het leuk dat onderzoeksprojecten over verschillende onderwerpen gaan en zelfs over verschillende regio's in de wereld. Ik begon als onderzoeker op de Filippijnen, waar ik ondergedompeld werd in onze eigen bubbel en weinig tijd had om casestudies in andere regio's te onderzoeken. Bij het IVM hebben we een diversiteit aan onderzoek in verschillende regio's en dit inspireert tot kritische gesprekken over hoe we het werk doen dat we doen en waarom het nodig is om ons bewust te zijn van onze positionaliteiten en vooroordelen.

Wat kan er beter op de faculteit?
Mensen het gevoel geven dat ze genoeg doen. Dit gevoel geldt niet alleen voor onze faculteit, maar voor de meeste academische instellingen. Ik denk dat academische instellingen een cultuur hebben opgebouwd waarin mensen het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg zijn, en soms zien we dit gevoel van ontoereikendheid als onze inspiratie voor het werk dat we doen. Maar dit creëert een vicieuze cirkel van streven en nooit genoeg bereiken of bereiken.

Heb je een werktip voor collega's?
Voor een goede pauze tussen het werk door raad ik je aan om met een paar collega's naar de botanische tuinen van de VU te gaan! Wandelen door de botanische tuin helpt mij om te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken als ik vastzit met bepaalde taken, vooral met schrijven.

Als het minder mooi weer is, neem dan een koffiepauze met je collega's! Dit helpt om de eentonigheid van de werkdag te doorbreken en biedt ook de mogelijkheid om je vrienden te helpen als ze moeite hebben met een taak op het werk.

Wat raad je collega's aan om te doen, te zien, te lezen of naar te luisteren?
Ik heb zoveel boeken in gedachten, maar ik zou beginnen met deze twee boeken: The Great Derangement by Amitav Ghosh (2016) en Climate – A New Story by Charles Eisenstein (2018).

Voor wie van graphic novels houdt, zou ik aanraden om The Arab of the Future van Riad Sattouf te lezen.

Aan wie geef je het stokje over?
Ik draag het over aan Snow Magaya. We zijn bijna tegelijkertijd aan onze PhD's begonnen en zij is een van mijn vriendinnen geweest die mij heeft geholpen om met plezier aan de VU te werken.

Dilemma's

Ben je bèta of alfa?
Ik denk dat ik geen van beide ben. Ik ben een gamma!

Lift of trap?
Ik gebruik meestal de lift, omdat ons kantoor op de 8e verdieping is. Maar af en toe gebruik ik de trap als mijn vrienden en ik overdag een goede beweging willen maken.

Wat is je favoriete universiteitssnack?
Ik koop meestal geen snacks van de universiteit, maar als ik dat wel doe, zijn het gebakjes die in het NU-café worden verkocht.

Wat vind je het mooiste gebouw van de VU?
Het O|2 Labgebouw!