Alumni tevreden over studie- en universiteitskeuze

26 augustus 2024
Elke twee jaar ontvangen recent afgestudeerde masterstudenten van alle universiteiten in Nederland een uitnodiging om deel te nemen aan de Nationale Alumni Enquête (NAE). In 2023 werd de NAE uitgezet onder alumni die afstudeerden in 2021-2022. De meeste respondenten van de Vrije Universiteit Amsterdam blijken tevreden over hun studie- en universiteitskeuze.

In de NAE beantwoorden alumni vragen over hun opleiding, start en positie op de arbeidsmarkt, circa één jaar na afstuderen. Dit jaar vulde 18% van de recent afgestudeerde masterstudenten van de VU de enquête in. Landelijk gezien lag dit percentage op 16,5%.

Match tussen functie en opleiding

Gemiddeld vinden VU-alumni na 2,7 maanden hun eerste betaalde baan. De tijd tot het vinden van een baan verschilt per faculteit. Meer dan de helft van de respondenten (59%) geeft aan in hun huidige functie een match te hebben met zowel het niveau als de inhoud van de gevolgde opleiding. Ze zijn tevreden tot zeer tevreden over de masteropleiding en beoordelen deze met een 4,0 op een schaal van 5.

Inhoud, verworven algemene en maatschappelijke vaardigheden en specifieke vakkennis krijgen een ruim voldoende. Wel is er onder de respondenten verdeeldheid over de opgedane vaardigheden voor de arbeidsmarkt en de voorlichting over de beroepsmogelijkheden. Ongeveer een derde is (zeer) tevreden, een derde is ontevreden en een derde zit daar tussenin.

Goede basis

Op de vraag ‘Zou je de gevolgde opleiding achteraf gezien opnieuw kiezen?’ antwoordt zo’n 76% van de respondenten bevestigend. Redenen die worden genoemd, zijn onder andere de prettige sfeer van de universiteit, de kwaliteit van medewerkers/docenten en de match tussen persoonlijke kwaliteiten en de opleiding.

Alumni van de VU zijn daarnaast positief over de mate waarin de masteropleiding een goede basis biedt voor het verder ontwikkelen van kennis en vaardigheden en om te starten op de arbeidsmarkt. 58% van de werkzame alumni geeft aan dat de opleiding in (zeer) sterke mate deze basis heeft geboden.

De resultaten uit de NAE helpen de VU om haar onderwijs te verbeteren voor toekomstige studenten, en studiekiezers te informeren over hun perspectieven op de arbeidsmarkt.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas