AI for Health Equity Lab krijgt ELSA-status

23 januari 2024
Een samenwerking tussen de VU, Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam UMC en diverse private en publieke partners heeft het label ‘ELSA Lab’ gekregen van de Nederlandse AI Coalitie.

Het ELSA Lab Artificial Intelligence (AI) for Health Equity gaat kennis genereren om rechtvaardige toegang tot de gezondheidszorg met behulp van AI te realiseren, en de belemmeringen en mogelijkheden hierbij in kaart brengen. Een probleem van AI is dat de data van bepaalde groepen ondervertegenwoordigd zijn, ook bij de toepassing van AI in de zorg. Het ELSA Lab AI for Health Equity wil kansengelijkheid stimuleren door te zorgen voor een digitale gezondheidsinfrastructuur, en zo AI-oplossingen inzetten voor een bredere groep. In samenwerking met alle belanghebbenden, waaronder patiëntenverenigingen en gezondheidsorganisaties, zal de kennis gedeeld worden op een platform.

Vanuit de VU zijn de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen en de Faculteit der Bètawetenschappen bij dit ELSA Lab betrokken.

Over ELSA Labs
Het ELSA Lab-label is een formele erkenning van de kwaliteit van een activiteit in lijn met de Nederlandse doelen en ambities om mensgerichte AI te ontwikkelen. ELSA staat voor Ethical, Legal and Societal Aspects. Het doel van de ELSA Labs is ervoor te zorgen dat bedrijven, overheid, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en burgers gezamenlijk verantwoorde toepassingen van AI ontwikkelen, voor zowel maatschappelijke als zakelijke problemen.