Aandeel vrouwelijke hoogleraren economie blijft achter op andere vakgebieden

7 maart 2024
Het aandeel vrouwelijke hoogleraren economie aan Nederlandse universiteiten is lager dan in alle andere vakgebieden. Ook slaagt de economische wetenschap er minder goed in om de achterstanden in te lopen, zo blijkt uit een artikel in economenvakblad ESB. Volgens decaan Arjen van Witteloostuijn van VU School of Business and Economics is er nog heel wat werk te verzetten.

Vrouwen zijn in de economische wetenschap nog steeds slechter vertegenwoordigd dan in andere vakgebieden, zo blijkt uit cijfers van Universiteiten van Nederland. Yrla van de Ven, wetenschapscommunicator bij de School of Business and Economics, verwerkte die cijfers in een inzichtelijk artikel. “Het percentage vrouwelijke hoogleraren economie is gestegen naar 16,2 procent in 2022, maar is nog steeds lager dan in alle andere wetenschapsgebieden. Ook is het aandeel vrouwelijke hoogleraren in de economische wetenschap de afgelopen jaren in procentpunten het minst gegroeid, namelijk 5,9 procentpunt tussen 2022 en 2016,” zo valt te lezen in het ESB-artikel.

De ondervertegenwoordiging van vrouwen begint al in de collegebanken. “Het aandeel vrouwelijke studenten economie (28%) nog steeds lager is dan gemiddeld op universiteiten (53%), en het aandeel is in zes jaar tijd ook amper gestegen (4 procentpunt).”

Volgens Arjen van Witteloostuijn, decaan van de School of Business and Economics, maakt het ESB-artikel duidelijk dat er nog veel werk te verzetten is. “We zijn de laatste jaren bezig geweest met een inhaalslag, maar het gaat (te) langzaam. Ik ben daarom blij dat dit artikel alle economie- en bedrijfskundefaculteiten in Nederland met de neus op de feiten drukt. Nu is het tijd om door te pakken.”

Binnen de School of Business and Economics varieert het aandeel vrouwen sterk per onderzoeksgroep en ook per studierichting. “Momenteel is een taakgroep onder leiding van Klarita Gërxhani bezig om de diversiteit binnen onze faculteit te analyseren en met aanbevelingen te komen. Daarmee kunnen we het beleid binnen de School of Business and Economics herzien.”

Klarita Gërxhani, hoogleraar Sociale Economie, doet veel onderzoek naar gendergelijkheid, discriminatie en het effect van competitie op vrouwen en mannen. Op internationale vrouwendag geeft zij een lezing over hoe gender bias en discriminerende praktijken  vrouwen benadelen, bij de Koninklijke Industrieele Groote Club te Amsterdam. Het ESB-artikel geeft volgens Gërxhani veel stof tot nadenken. “Het artikel laat zien dat er ongeveer even veel vrouwen als mannen beginnen aan een promotietraject, maar hoe hoger je op de academische ladder komt, hoe vaker vrouwen vastlopen of afhaken. Dat kan allerlei oorzaken hebben, zoals gender bias of de competitieve structuren die vrouwen benadelen. Ik hoop dat het onderzoek binnen onze eigen faculteit meer inzicht geeft in de mogelijke oorzaken en oplossingen.”

Ook moet er volgens Gërxhani aandacht zijn voor het lage aandeel vrouwen bij de studie economie. “Er zijn meer vrouwelijke rolmodellen nodig, in de media en ook in de collegezaal. Nu hebben nog te veel jongeren onterecht het beeld dat economie een mannenonderwerp is. En ook in het lesmateriaal op de middelbare scholen zitten vooroordelen.”

Het ESB-artikel is een update van een eerder artikel uit 2018, onderdeel van het dossier Women in Economics. Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan de Vrije Universiteit Amsterdam, was een van de initiatiefnemers van dat dossier.

In de media

Klarita Gërxhani en Yrla van de Ven waren te gast in het radioprogramma Geld of je Leven op NPO Radio 1 om duiding te geven bij het ESB-artikel.

Meer weten?

Neem contact op met wetenschapsredacteur Yrla van de Ven, y.f.van.de.ven@vu.nl, +31 6 26512492.