Work-life balance centraal tijdens alumnibijeenkomst geneeskunde

15 juni 2023
Uit het hele land waren ze gekomen, de geneeskunde-alumni die vrijdag 9 juni bij de alumnibijeenkomst op de VU waren. In een theaterzaal in het NU-gebouw luisterden ze samen met oud-studiegenoten naar een inspirerende keynote, twee verdiepende rondetafelgesprekken en de jazzy tunes van Paul van Kessel en Sebastiaan van Bavel.

Het thema van de middag was work-life balance, een onderwerp dat volgens coassistenten Jasmijn, Fenna en Kim steeds meer aandacht krijgt in de zorgwereld. ‘Het gaat er vaak over, bij ons op de master. We hebben er deze week al meerdere gesprekken over gevoerd.’

Tijdens zijn keynotelezing benadrukte Marijn Houwert het belang van coaching en begeleiding van jonge artsen. Wandelcoach Laetitia Hartman benadrukte dat nog eens tijdens het eerste rondetafelgesprek.

Het tweede rondetafelgesprek deed wat stof opwaaien. Met de vaststelling dat het voor veel jonge artsen tijdens hun jeugd van een leien dakje ging, was niet iedereen het eens. ‘Ik ben opgegroeid in Amsterdam-West,’ legde promovenda Sila Algül uit. ‘Mijn ouders waren gastarbeider. Wordt er wel voldoende rekening gehouden met sociale klasse?’ Marijn Houwert was het met Algül eens. Hij gaf toe in het verleden misschien onvoldoende oog te hebben gehad voor dergelijke verschillen en gaf aan dat hij bij zijn huidige werkgever zijn best doet om een bewust personeelsbeleid te voeren.

Tussen de serieuze gesprekken door kregen Paul van Kessel en Sebastiaan van Bavel met hun uitvoeringen van klassiekers van onder meer Louis Armstrong en The Beatles de voetjes letterlijk van de vloer. Al met al was het een leerzame, maar ook gezellige middag.

‘Het is leuk om met andere generaties in contact te komen,’ zeiden Jasmijn, Fenna en Kim. ‘Om het over je vak te hebben, en toch ook even te ontspannen, met een drankje erbij.’ Dorothea, die in 1986 afstudeerde, concludeerde: ‘Het is goed om te zien dat er nu aandacht is voor de balans tussen werk en privé. In mijn tijd moest je zoveel uren werken, je kon geen recht doen aan jezelf of aan de patiënt.’ Arts Ed, die in 1972 afstudeerde, vond het een boeiende middag. ‘De stellingen tijdens het rondetafelgesprek vond ik leuk. Ik krijg dan de neiging me ermee te bemoeien, maar dat deed ik maar niet,’ zei hij lachend.

Hannah Stoffels, die namens de VU meehielp met de organisatie van de alumnibijeenkomst, was ook tevreden. ‘Het was leuk om te zien dat er een hoge opkomst was. Er is echt een sterke behoefte aan dit soort bijeenkomsten. Mensen vragen dan ook: gaan jullie dit vaker organiseren?’

De VU organiseert met enige regelmaat alumnibijeenkomsten, voor studies van verschillende faculteiten. Schrijf je in voor de alumninieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Alumnibijeenkomst Geneeskunde

9 juni 2023

Bekijk foto's van deze bijeenkomst