Werknemers die ‘het juiste doen’ floreren en presteren beter op werk

14 oktober 2023
Het investeren in ‘eudaimonisch welbevinden’, oftewel een vervuld en zinvol leven leiden, zorgt voor meer betrokkenheid, verbeterde prestaties en innovatief werkgedrag bij werknemers, in tegenstelling tot de traditionele focus op plezier, geluk en energiemanagement in moderne werkcontexten. Dit blijkt uit onderzoek van organisatiepsycholoog Sue der Kinderen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het bereiken van welbevinden door ‘het juiste doen’ betekent dat je betekenisvol werk verricht, goede werkrelaties hebt en kansen hebt om te leren en te innoveren. Mensen die actief streven naar dit welbevinden en ondersteuning ervaren op hun werk, ervaren meer geluk, zijn productiever en presteren beter. Daarnaast benadrukt Der Kinderen dat een positieve werkomgeving van cruciaal belang is. “Wanneer het werkklimaat negatief is en mensen oneerlijk worden behandeld of zich onveilig voelen, heeft dit een negatieve invloed op het welzijn van werknemers en beperkt het de impact van leiders op prestaties en gezondheid. In zulke minder gunstige omstandigheden neigen leiders ernaar zich meer te richten op kortetermijnoplossingen en minder op het bevorderen van langdurige prestaties en persoonlijke groei,” zo geeft de onderzoeker aan.

Der Kinderen benadrukt dat het essentieel is voor organisaties om werknemers in staat te stellen hun vaardigheden op een zinvolle manier in te zetten. "Werkstress, verzuim en burn-outs kunnen niet alleen worden bestreden met traditionele oplossingen zoals timemanagement, hybride werkregelingen of ontspanningsfaciliteiten," merkte ze op. "Het 'juiste doen' door vaardigheden op een betekenisvolle manier te gebruiken, is van vitaal belang voor het bereiken van evenwicht en topprestaties op de werkplek."

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas