Van het videospel FIFA kunnen we veel leren over het gedrag op aandelenmarkten

27 juni 2023
Wat hebben de videogame FIFA en aandelenmarkten met elkaar gemeen? Meer dan je zou denken, volgens hoogleraar Finance Remco Zwinkels van de Vrije Universiteit Amsterdam. In het programma BNR Zakendoen legt hij uit dat het gedrag van gamers in FIFA erg vergelijkbaar is met het gedrag van beleggers in aandelen.

In de game FIFA kunnen mensen voetbalspelers van elkaar kopen, om zo hun ideale team samen te stellen. Van alle spelers is door de gamemakers bepaald welke kwaliteiten ze hebben, en die score verandert gedurende het jaar niet. Maar als een speler zoals Kylian Mbappé in het echte leven ineens vaker gaat scoren, blijkt die speler ook in FIFA populairder en dus duurder te worden. Terwijl de speler in het videospel niet beter is geworden.

Net als in de game FIFA, ziet Zwinkels ook op de aandelenmarkten dat psychologische effecten een belangrijke rol spelen. De aandelen van een bedrijf dat veel in het nieuws is kunnen in waarde stijgen, zonder dat het bedrijf daadwerkelijk beter is gaan presteren.

Wat Zwinkels ook is tegengekomen in zijn onderzoek, is dat mensen die een relatief onbekende, goedkope voetbalspeler kopen in FIFA en die later verkopen, daar meer rendement op maken dan mensen die een bekende voetbalspeler kochten. Ook dat is vergelijkbaar met de aandelenmarkten, waar beleggers doorgaans meer rendement maken op de aandelen van kleine bedrijven dan op de aandelen van grote bedrijven.

Een leuk detail: het onderzoeksidee kwam van student Jonathan Moed, die er zijn masterscriptie over schreef. Daarna is het idee door Remco Zwinkels en Maurizio Montone (universitair docent aan de Universiteit Utrecht) uitgebreid en nader onderzocht.

Luister hier naar het fragment op BNR Nieuwsradio.

Lees de working paper hier.