Universiteiten bundelen krachten voor doorontwikkeling RDM-tool Yoda

27 maart 2023
Op donderdag 23 maart is het Yoda-consortium officieel tot stand gekomen. Vijf universiteiten en SURF, de ict-coöperatie van onderwijs en onderzoek, tekenden een samenwerkingsovereenkomst, waarin werd vastgelegd dat ze de research data management tool YODA gaan gebruiken voor het verwerken en opslaan van (gevoelige) data.

Yoda is een open source-applicatie die onderzoekers ondersteunt bij hun research data management. De software is door de Universiteit Utrecht ontwikkeld en wordt door SURF geleverd aan instellingen voor hoger onderwijs. Met behulp van Yoda kunnen onderzoekers grote hoeveelheden onderzoeksgegevens veilig opslaan, delen, publiceren en bewaren tijdens alle fasen van een onderzoeksproject.

Het Yoda-consortium is opgericht om de doorontwikkeling van Yoda te garanderen en om de krachten rondom training en opbouw van expertise te bundelen. Het samenwerkingsverband bestaat uit de Universiteit Leiden, TU Eindhoven, Wageningen University, Erasmus Universiteit, Universiteit Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam en SURF.  De oprichting van het Yoda-consortium werd gevierd tijdens een drukbezocht National Yoda Event in het historische Academiegebouw in Utrecht. Gastsprekers waren onder andere projectmanager Imke Limpens (VU) en hoogleraar Chantal Kemner (UU). Destijds is Yoda speciaal voor Kemners langlopende onderzoeksprogramma YOUth over de gezondheid van kinderen uit Utrecht ontwikkeld. Tijdens dit programma moest de privacy-gevoelige data enerzijds veilig op worden geslagen, en anderzijds open en herbruikbaar gepubliceerd worden. Dit sluit aan bij de wens van universiteiten om data meer FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) te maken en richting Open Science te bewegen.

Op de VU werd Yoda op 23 januari officieel gelanceerd. Inmiddels hebben al bijna 50 onderzoeksprojecten gebruik gemaakt van de applicatie. Vanuit IT leveren Peter Vos (ITvO) en Mark Thompson (solutions architect Onderzoek) daar een cruciale bijdrage aan. Vanuit de Universiteitsbibliotheek werkt een heel team onder aanvoering van Alexey Pristupa (product owner) en Marcel Ras (manager Netwerk Research Data Support) hard aan de implementatie en het onderhoud van de applicatie. De facultaire research data stewards vormen de eerste lijn voor vragen van onderzoekers.