Uitspraak College voor de Rechten van de Mens

17 oktober 2023
Het College voor de Rechten van de Mens heeft op dinsdag 17 oktober 2023 uitspraak gedaan in de zaak waarin is gekeken of een student is gediscrimineerd tijdens de COVID-19 pandemie door het algoritme van Proctorio, het online programma voor toezicht bij toetsing. Het College geeft aan dat in dit individuele geval geen sprake is geweest van discriminatie. Het College oordeelt wel dat VU Amsterdam de klacht van de student onvoldoende zorgvuldig heeft behandeld.

Als inclusieve universiteit waar gelijke behandeling voor alle studenten een fundamenteel vertrekpunt is, rekenen we het onszelf zeer aan dat de student zich onvoldoende gehoord heeft gevoeld in haar ervaring. Hiervoor bieden we onze excuses aan. Wij zullen onze interne klachtafhandelingsprocedures opnieuw tegen het licht houden om ervoor te zorgen dat elke klacht zorgvuldig en tijdig wordt behandeld.

Met de kennis van vandaag zullen wij opnieuw evalueren of, en zo ja hoe, het toetsen op afstand verantwoord kan worden ingezet. Daarbij speelt de toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten voor wie het niet mogelijk is om fysiek naar de campus te komen een belangrijke rol, maar ook het voorkomen van mogelijke negatieve effecten.

Als universiteit zetten wij ons in om in onderwijs en onderzoek te werken aan een wereld waarin kennis, begrip en samenwerking bijdragen aan een vreedzamere en rechtvaardigere toekomst voor iedereen. Daarvoor is het belangrijk om ook kritisch te blijven kijken naar jezelf en te blijven kijken waar het beter kan. Wij hopen dat deze zaak zal leiden tot meer bewustzijn met betrekking tot de mogelijk discriminerende effecten van algoritmes in software.