Tijdelijke stop gratis Open Access publiceren bij Springer Nature in 2023

9 november 2023
Tot en met december 2023 is het niet meer mogelijk om nog kosteloos artikelen Open Access te publiceren onder de nationale overeenkomst met uitgever Springer Nature. Het maximum aantal afgekochte artikelen voor 2023 is bereikt. Let op dat je niet onbedoeld zelf de rekening ontvangt.

De overeenkomst die de VSNU met Springer heeft afgesloten namens de Nederlandse universiteiten, waaronder de Vrije Universiteit en het Amsterdam UMC, locatie VUmc, is van toepassing op maximaal 2.080 Open Access artikelen per jaar.

Tijdens de opschorting van de deal kun je ervoor kiezen om (kosteloos) closed access of tegen betaling toch Open Access te publiceren, maar in het laatste geval zul je de APC-betaling dan zelf moeten financieren en regelen. Er is geen centraal VU-fonds voor Open Access waarop achteraf aanspraak gemaakt kan worden.

Alternatief auteurs VU: automatisch open access na 6 maanden
Met het VU Open Access beleid is geregeld dat de uitgeversversie van je artikelen na een half jaar automatisch voor iedereen toegankelijk wordt via de VU Research Portal. Dit is mogelijk voor alle auteurs van de Vrije Universiteit (m.u.v. Amsterdam UMC) op basis van artikel 25fa van de Nederlandse Auteurswet. Mocht je dit niet willen, kunnen je kiezen voor een opt-out.

Alternatief auteurs Amsterdam UMC, VUmc
Auteurs van Amsterdam UMC, locatie VUmc, kunnen als alternatief de author accepted manuscript (AAM)-versie van hun artikel Open Access publiceren met een embargo van 12 maanden via de Amsterdam UMC Research Portal. Stuur daarvoor de AAM-versie naar Tristan Coco / Medische Bibliotheek, Amsterdam UMC: t.d.coco@amsterdamumc.nl.

Eisen onderzoeksfinanciers
Als je onderzoeksfinancier (bijv. NWO of Horizon Europe) eist dat je je publicaties onmiddellijk (zonder embargo) en onder een open licentie deelt, neem dan contact met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek.

En volgend jaar?
Corresponderende auteurs kunnen vanaf 1 januari 2024 gebruikmaken van nieuwe APC-kortingen. Onderzoekers die geïnformeerd willen blijven over de status van de korting kunnen zich registreren voor een ‘notify-me service. Deze service kan ook gebruikt worden om updates te ontvangen over andere uitgevers met een maximum aantal open access-publicaties.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met openaccess@vu.nl.

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl