Tentoonstelling bijzondere maquettes ter ere van 50-jarig bestaan Hoofdgebouw

6 april 2023
Op 12 april 1973 werd in het bijzijn van de toenmalige koningin Juliana het hoofdgebouw van de VU geopend. Voor de 50ste verjaardag stelt Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek haar maquettes tentoon in de bijzondere expositie Grote Plannen in het Klein.

Een grote visie in het klein
Het besluit in 1952 om de binnenstad te verlaten en de universiteit op het (latere) campusterrein in Buitenveldert te huisvesten, leidde tot een grote bouwopgave. Architecten die vormgaven aan deze bouwopgave lieten voor hun ontwerpen vaak maquettes maken. Die ruimtelijke modellen vormden een aantrekkelijk middel voor studenten, medewerkers en andere geïnteresseerden om een helder beeld te schetsen van de toekomstige universiteit.

De maquettes geven inzicht in gerealiseerde en ook tal van niet-gerealiseerde gebouwen en terreinen. Daarmee vormen ze een onmisbaar onderdeel van het bouwhistorisch archief en de geschiedenis van de VU. De Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek draagt zorg voor deze maquettes. Met behulp van subsidie van de VUvereniging werden speciaal voor deze tentoonstelling alle maquettes opgeknapt en gerestaureerd.

Herontdekte ontwerpen & ongerealiseerde bouwprojecten
Twee maquettes zijn wel heel bijzonder. In 1960 nodigde de VU twee architecten, Zanstra en Nielsen uit, om een ontwerp van het hoofdgebouw en de campus te maken. Hun ontwerp vertaalden ze in maquettes, die tot recent verloren werden gewaand. Ze zijn identiek in schaal en materiaal om de ontwerpen makkelijk te vergelijken. Een andere bijzondere maquette is er een van een kapel, uit 1972. Met collecties in het bekende VU-busje werd een heel bedrag opgehaald voor deze kapel, die echter nooit gerealiseerd is.

Kom deze en nog veel meer andere maquettes bekijken in de tentoonstelling in de erfgoedvitrine (bij de hoofdingang van de Universiteitsbibliotheek) en de kunstvitrine (op de begane grond tegenover de studentenadministratie). De tentoonstelling Grote Plannen in het Klein loopt van 12 april tot eind juni.

Ben je niet in de gelegenheid de tentoonstelling op de campus te bekijken? Bekijk deze dan online.