Het teamprofiel van de TheoCheM Group is uitgelicht in Angewandte Chemie

31 mei 2023
De onderzoeksgroep TheoCheM Group van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft met een profielschets in het wetenschapstijdschrift Angewandte Chemie een bijzondere erkenning verkregen. Onder leiding van vier VU-wetenschappers Trevor A. Hamlin, Pascal Vermeeren, Célia Fonseca Guerra en F. Matthias Bickelhaupt ontwikkelt de onderzoeksgroep krachtige op scheikunde gebaseerde theorieën en methoden die de voorspelling en het rationele ontwerp van doelmoleculen, nanostructuren en materialen mogelijk maken, eveneens nieuwe, efficiëntere scheikundige processen naar deze verbindingen, gebaseerd op state-of-the-art kwantummechanica, computersimulaties en AI.

Tegenwoordig is het simpel om numerieke gegevens te genereren met behulp van kwantummechanica en computersimulaties. Hun streven is echter deze gegevens te vertalen in begrijpelijke en interpreteerbare inzichten die de causaliteit achter de numerieke gegevens vaststellen. Uiteindelijk maakt het bereiken van inzicht dat leidt tot een paradigmaverschuiving in ons begrip van de scheikunde al het harde werk de moeite waard. "Onze diverse maar complementaire onderzoekslijnen bestrijken in principe alle gebieden van de moleculaire scheikunde, van elementaire fysische chemie, naar organische en anorganische scheikunde, tot biologische, medicinale en supramoleculaire chemie", zegt Trevor A. Hamlin.

Prominente voorbeelden waarin hun expertise samenkwam zijn recente studies over de aard van de C-H en C-C bindingen in koolwaterstoffen (Chem. Eur. J. 2021, 27, 7074) en de oorsprong van het α-effect in SN2-reacties (Angew. Chem. Int. Ed. 2021, 60, 20840).

De toekomst is rooskleurig voor de TheoCheM Group met vele maatschappelijke uitdagingen in het verschiet, waaronder de noodzaak van meer duurzame scheikunde die zal profiteren van de inzichten die wij bieden. Dankzij verdergaande verfijning van onze modellen en de komst van AI voorzien we de ontwikkeling van een scheikundige theorie van ongekende kracht, die de gemeenschap dient door maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en de volgende generatie op te leiden.

Lees de volledige profielschets hier.