Steven Poelhekke ontvangt beurs voor onderzoek exportrestricties op grondstoffen

30 mei 2023
Steven Poelhekke, hoogleraar internationale milieueconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft een NWO-onderzoeksbeurs binnengehaald. Deze beurs zal hij gebruiken voor zijn onderzoeksproject “Restricting raw material exports”.

Het onderzoek is erg actueel, want diverse lage lonen-landen overwegen om de export van ruwe grondstoffen en zeldzame aardmetalen te beperken. Daarmee hopen de landen een lokale industrie op te bouwen en hun inkomen te verhogen, maar de restricties leiden ook tot conflicten met handelspartners. In april 2023 maakte de president van Chili bekend dat hij de lithiumindustrie van het land wil nationaliseren. Indonesië kondigde in 2020 een verbod op de export van nikkel aan, maar werd later teruggefloten door de Wereldhandelsorganisatie. Een beroepsprocedure loopt nog.

De beurs van €400.000 is toegekend binnen de NWO Open competitie voor Sociale en Geesteswetenschappen. Het onderzoek zal worden uitgevoerd in samenwerking met projectleden Maarten Bosker (Erasmus University Rotterdam) en Paul Pelzl (NHH Norwegian School of Economics).

Samenvatting van het onderzoeksproject

Grondstoffen zoals koper, nikkel, kobalt en zeldzame aardelementen zijn van kritiek belang in talloze productieprocessen. Bijvoorbeeld voor het produceren van hernieuwbare energie en lithiumbatterijen. Veel ontwikkelingslanden exporteren zulke grondstoffen nu zonder ze te bewerken, terwijl de meeste toegevoegde waarde wordt gegenereerd in de rijkere landen waar de grondstoffen worden verwerkt. Deze goedkope export verlaagt weliswaar de mondiale consumentenprijzen, maar het draagt weinig bij aan het terugdringen van armoede en mondiale ongelijkheid.

Veel landen zijn daarom begonnen met het vrijwillig beperken van de export van grondstoffen, vaak om de lokale industrie te stimuleren. Verhoogt dat de welvaart van deze landen, en wat zijn de gevolgen voor de handel, de mondiale waardeketens en de energietransitie?

Over Steven Poelhekke

Steven Poelhekke is Hoogleraar Internationale Milieueconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, School of Business and Economics. Hij is ook als onderzoeker verbonden aan CEPR, het Tinbergen Instituut, CESifo in München en OxCarre in Oxford.

Steven Poelhekke publiceerde onder meer in de Review of Economics and Statistics, Journal of the European Economic Association, Journal of International Economics, Journal of Development Economics en Journal of Economic Growth. Zijn columns en beleidsadviezen zijn verschenen op VoxEU.org, in de LSE Business Review en in ESB (Economisch Statistische Berichten).

Hij doet onderzoek naar internationale handel en investeringen, gecombineerd met ontwikkelings- en milieueconomie. Hij bestudeerde onder meer de lokale gevolgen van mijnbouw voor de infrastructuur en de handelssector, de voordelen van directe buitenlandse investeringen in binnenlandse bedrijven in ontwikkelingslanden, en de effecten van multinationale banken op directe buitenlandse investeringen.