Schenkbelasting betalen vanwege een lening bij je partner: is dat redelijk?

22 mei 2023
Wanneer twee mensen met elkaar trouwen onder huwelijkse voorwaarden, kunnen er verschillende vorderingen en schulden ontstaan. Denk aan het aangaan van een onderlinge lening of wanneer een echtgenoot een huis aankoopt met het vermogen van de andere echtgenoot. Er is dan sprake van een schuldverhouding. Aan schuldverhoudingen kunnen verschillende voorwaarden verbonden zijn. Bij gunstige voorwaarden kan de echtgenoot met schuld zelfs (financiële) voordelen ervaren. Wordt zo’n financieel voordeel als geschenk gezien? En moet daar schenkbelasting over betaald worden? Belastingrecht deskundige Arianne de Leeuw bespreekt in haar oratie of het krijgen van zo’n voordeel moet leiden tot het betalen van een schenkbelasting en of dit redelijk is, gezien de relatie tussen de echtgenoten.

Meer informatie over de oratie