Samenwerkingsverband ‘Sapiens’ beëindigd

3 februari 2023
Het samenwerkingsverband ‘Sapiens’, waar Vrije Universiteit Amsterdam samen met Hogeschool Inholland en Naturalis Biodiversity Center in optrekt, wordt beëindigd. De partners hebben vastgesteld dat een haalbare business case niet gerealiseerd kan worden.

Onder de titel ‘Sapiens’ hebben de onderwijsinstellingen zich aangesloten bij het wetenschappelijk instituut en museum om samen een bestemming te geven aan een deel van het ‘Valley-gebouw’ op de Zuidas. In onderzoek en onderwijs zouden interdisciplinaire teams samenwerken aan thema’s op het gebied van onder meer biodiversiteit, klimaat en duurzaamheid. Ook zou binnen het gebouw een culturele invulling worden gegeven aan de thema’s.

Bestuursvoorzitter VU Amsterdam, Mirjam van Praag: “Het is zeer teleurstellend dat we er niet in zijn geslaagd dit belangrijke en beloftevolle initiatief tot een succesvolle wetenschappelijke onderneming te maken. Ik wil alle betrokkenen danken voor hun inspanningen en harde werk. De drive van de VU om antwoorden te vinden op de grote vraagstukken van vandaag is onverminderd en we zullen de komende tijd gebruiken om ons werk daarop te verstevigen.”

Directeur Amsterdam Sustainability Institute, Philipp Pattberg: ”De ecologische crisis duurt voort; het huidige beleid om klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit een halt toe te roepen, is onvoldoende. ‘Sapiens’ was een poging om een ​​beweging te creëren om deze fundamentele crisis aan te pakken op basis van wetenschappelijke excellentie, gecombineerd met maatschappelijke creativiteit en de grenzeloze energie van jonge mensen. Ik geloof nog steeds dat dit een succesformule is. Het beëindigen van ‘Sapiens’ is een enorme tegenvaller, maar niet het einde van ons verhaal.”

De komende tijd wordt er samen met de initiatiefnemers gewerkt aan de afwikkeling van ‘Sapiens’.