Rechtenfaculteit en VN-comité formaliseren samenwerking migratierecht

4 december 2023
Voldoet ons Europese en nationale migratierecht aan de waarden en normen van de Verenigde Naties? En wat kunnen we verder leren over het migratierecht aan de hand van de verdragen en compacts die de Verenigde Naties ontwikkelde? Op 24 november ontving de rechtenfaculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam een VN-toezichtcomité voor een rondetafelgesprek over migratierecht. De partijen formaliseerden de samenwerking door een Memorandum of Understanding te tekenen.

Rondetafelgesprek

Tijdens het rondetafelgesprek gingen diverse wetenschappers van de rechtenfaculteit, deskundigen van het VN-comité on the Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of their Families (CMW), het VN-netwerk voor Migratie (UNNM) en andere organisaties met elkaar in gesprek over het VN-Migratiepact (Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration, VN 2018, Compact) en het Internationaal Verdrag inzake de bescherming van de rechten van alle arbeidsmigranten en hun gezinsleden (VN 1990, Verdrag). Aan de hand van vier onderwerpen binnen het migratierecht bespraken zij welke elementen uit het compact en het verdrag het Europese en nationale migratierecht kunnen verrijken. De vier onderwerpen die aan bod kwamen, zijn: toegang tot basisrechten, reguliere migratieroutes, waardig werk en ratificatie.

Verdrag onvoldoende geïmplementeerd in wetgeving

Universitair docent migratierecht Younous Arbaoui was de initiatiefnemer van het rondetafelgesprek. In 2022 zette hij een samenwerking op tussen het Amsterdam Centre for Migration and Refugee Law en het VN-comité om het besproken verdrag en het werk van het VN-comité beter toe te passen binnen het Europese en nationale migratierecht. Volgens Arbaoui een noodzakelijk kwaad. ‘’In tegenstelling tot andere VN-mensenrechtenverdragen is dit verdrag nog niet voldoende zichtbaar in Europese wetenschappelijke studies. De samenwerking tussen de faculteit en het VN-comité zal bijdragen aan het vullen van deze wetenschappelijke gap. Het rondetafelgesprek was hier een aanzet voor.’’

Rechten van ongedocumenteerde arbeidsmigranten

Het verdrag verplicht staten om samen te werken wanneer migranten zonder geldige documenten een land binnenkomen. ‘’Wat dit verdrag bijzonder maakt, is dat het een minimale bescherming biedt aan álle arbeidsmigranten, inclusief ongedocumenteerden’’, aldus Arbaoui. ‘’Als we in de academische wereld meer aandacht besteden aan het VN-migratierecht, kan dat een positieve invloed hebben op de rechten van ongedocumenteerde migranten in de Europese Unie. Denk bijvoorbeeld aan toegang tot gezondheidszorg of gelijkheid met betrekking tot arbeidsvoorwaarden, zoals beloning en werktijden.’’

Memorandum of Understanding

Arbaoui reisde op 8 december af naar Genève om namens de rechtenfaculteit een Memorandum of Understanding te tekenen. Het document formaliseert een jarenlange samenwerking waarin de partijen gezamenlijk aan de slag gaan met het uitdiepen van het nationale en Europese migratierecht op basis van de VN-migratienormen.

Over het VN-comité CMW

Het CMW is een toezichtcomité van de Verenigde Naties bestaande uit onafhankelijke experts die samenwerken aan de bescherming van de rechten van de miljoenen arbeidsmigranten over de hele wereld. Arbeidsmigranten en hun gezinnen hebben vaak te maken met marginalisatie, xenofobie en slechte leef- en werkomstandigheden. In ernstige gevallen lijden ze onder uitbuiting, uitzetting en levensgevaar. Het CMW controleert hoe staten de VN-verdragen implementeren en de mensenrechten van migranten beschermen.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas