Reactie op onaangekondigde sit-in hoofdgebouw VU Amsterdam

23 november 2023
Donderdag 23 november heeft een aantal personen een onaangekondigde sit-in gehouden in het restaurant van het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam om aandacht te vragen voor de situatie in de Palestijnse gebieden.

Tijdens deze demonstratie hebben zij een spandoek uitgerold en via een megafoon leuzen gescandeerd. Vrije Universiteit Amsterdam neemt nadrukkelijk afstand van aanstootgevende uitingen die zijn gedaan door de demonstranten. Waar er in de publieke ruimte plaats is voor activisme, geeft de VU aan zich binnen haar muren juist te richten op een dialoog die gericht is op het delen van kennis, op het vergroten van wederzijds begrip, door te luisteren naar elkaar. Daarbij is het waarborgen van (sociale) veiligheid en het voorkomen van verdere polarisatie binnen de academische gemeenschap een fundamentele randvoorwaarde.

Rector magnificus Jeroen Geurts deelde later diezelfde middag tijdens de jaarlijkse viering van de oprichtdatum van de universiteit, de Dies Natalis, zijn zorgen over de situatie en riep aanwezigen op tot verbinding en wederzijds begrip. “Nu, meer dan ooit, moeten we elkaar vasthouden en onze gemeenschap in al haar diversiteit omarmen. Vrede begint bij elkaar als mens zien.”