De onderzoekers volgden gedurende negen weken het koopgedrag van meerdere verse brood- en AGF-producten, zowel bij reguliere aankopen, met korting als in multibuy-verpakkingen. Na de aankoop gaven de deelnemers ook informatie over hun consumptiegedrag, waaronder de hoeveelheid voedsel die ze verspilden. Tot verbazing van de onderzoekers bleek dat degenen die gebruikmaakten van multibuy-aanbiedingen eerder geneigd waren om meer te consumeren of het voedsel langer op te slaan. Aydinli: "Dit onderzoek weerlegt de algemene opvatting dat afgeprijsde producten juist tot meer voedselverspilling leiden. Huishoudens die profiteren van multibuy-aanbiedingen hebben de neiging om hun aankopen beter te benutten en minder weg te gooien. Dit biedt nieuwe perspectieven om voedselverspilling te verminderen."
Uit het onderzoek, uitgevoerd vóór de coronapandemie in 2019, bleek ook dat grotere huishoudens gemiddeld minder voedsel verspillen en vaker gebruikmaken van aanbiedingen. Deze bevindingen suggereren dat gedragsverandering kan worden gestimuleerd door klanten aan te moedigen om bijvoorbeeld "koop twee, vries er één in" te hanteren. "Het is van belang dat consumenten bewust worden gemaakt van de mogelijkheden om voedselverspilling te verminderen. Door hen praktische tips en advies te geven over hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van multibuy-aanbiedingen, kunnen we de mindset rond voedselverspilling veranderen en bijdragen aan een duurzamere samenleving", zo voegt Aydinli toe.