Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Prijspromoties leiden niet per se tot meer voedselverspilling

Delen
12 juni 2023
Huishoudens die verse producten in multibuy-verpakkingen kopen, zoals twee voor de prijs van één, verspillen minder voedsel dan reguliere kopers. Daarnaast verspillen huishoudens gemiddeld minder voedsel en maken vaker gebruik van aanbiedingen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van hoogleraar Marketing Aylin Aydinli (Vrije Universiteit Amsterdam), Arjen van Lin (Tilburg University), Erica van Herpen (Wageningen University) en Marco Bertini (ESADE Business School Barcelona). Deze verrassende conclusies staan lijnrecht tegenover de gangbare opvatting dat afprijzingen leiden tot meer verspilling. Het onderzoek is het eerste in zijn soort waarin zowel het koopgedrag als het consumptiegedrag worden geanalyseerd.

De onderzoekers volgden gedurende negen weken het koopgedrag van meerdere verse brood- en AGF-producten, zowel bij reguliere aankopen, met korting als in multibuy-verpakkingen. Na de aankoop gaven de deelnemers ook informatie over hun consumptiegedrag, waaronder de hoeveelheid voedsel die ze verspilden. Tot verbazing van de onderzoekers bleek dat degenen die gebruikmaakten van multibuy-aanbiedingen eerder geneigd waren om meer te consumeren of het voedsel langer op te slaan. Aydinli: "Dit onderzoek weerlegt de algemene opvatting dat afgeprijsde producten juist tot meer voedselverspilling leiden. Huishoudens die profiteren van multibuy-aanbiedingen hebben de neiging om hun aankopen beter te benutten en minder weg te gooien. Dit biedt nieuwe perspectieven om voedselverspilling te verminderen."

Uit het onderzoek, uitgevoerd vóór de coronapandemie in 2019, bleek ook dat grotere huishoudens gemiddeld minder voedsel verspillen en vaker gebruikmaken van aanbiedingen. Deze bevindingen suggereren dat gedragsverandering kan worden gestimuleerd door klanten aan te moedigen om bijvoorbeeld "koop twee, vries er één in" te hanteren. "Het is van belang dat consumenten bewust worden gemaakt van de mogelijkheden om voedselverspilling te verminderen. Door hen praktische tips en advies te geven over hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van multibuy-aanbiedingen, kunnen we de mindset rond voedselverspilling veranderen en bijdragen aan een duurzamere samenleving", zo voegt Aydinli toe.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam